W STRONĘ PRAWDY, DOBRA I PIĘKNA
PROGRAM WYCHOWAWCZY
Szkoły Podstawowej nr 2 im. Kornela Makuszyńskiego
w Żurominie
/ Obowiązuje od 1 września 2009 r. do 31 sierpnia 2013 r. /
Opracował zespół w składzie:
M. Budzich, B. Laskowska
E. Laskowska, B. Ratajczyk-Nosek
E. Wodzikowska
I WSTĘP
II PODSTAWOWE CELE PROGRAMU
III WIZERUNEK UCZNIA
IV SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU
V SPORT W SZKOLE
VI NASZE SZKOLNE TRADYCJE
VII UCZYMY SIĘ DEMOKRACJI - SAMORZĄD UCZNIOWSKI
VIII KAŻDY NAUCZYCIEL WYCHOWAWCĄ
IX KAŻDY WYCHOWAWCA KLASY OPIEKUNEM,
AUTORYTETEM I DORADCĄ
X RODZICE W SZKOLE
XI POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
XII PRZEWIDYWANE EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU
XIII EWALUACJA PROGRAMU
I Wstęp
Tworząc program wychowawczy „W stronę prawdy, dobra i piękna” oparto się na:
1] treściach rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła” obejmującego
lata 2008- 2013,
2] wynikach ankiet przeprowadzonych w I półroczu roku szkolnego 2008/ 2009,
3] spostrzeżeniach wynikających z narad zespołu wychowawczego,
4] monitoringu zachowań uczniów podczas przerw międzylekcyjnych,
5] treściach szkolnego programu poprawy efektywności wychowania z lat IV 2007-
VIII 2008 ,
6] wnioskach wynikających z rozmów z Radą Uczniów i Radą Rodziców,
7] wnioskach wynikających z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez
Dyrektora szkoły.
II Podstawowe cele programu
1. Troska o stan bezpieczeństwa uczniów i klimat społeczny szkoły.
2. Integrowanie środowiska szkolnego.
3. Zaangażowanie wszystkich pracowników szkoły w proces wychowania uczniów.
4. Zwiększanie kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów.
5. Indywidualizacja kształcenia uczniów, rozwój ich zainteresowań.
6. Wzmocnienie roli samorządu szkolnego.
7. Przeciwdziałanie agresji słownej uczniów.
8. Wzmocnienie i rozszerzenie pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów.
9. Promowanie pozytywnych wzorów postaw i zachowań wśród uczniów.
110. Propagowanie sportu jako czynnika eliminującego negatywne zachowania uczniów.
III Wizerunek ucznia
Realizując program wychowawczy, zmierzamy ( wspólnie z rodzicami ) do wychowania ucznia, który :
1) jest uczciwy – rozróżnia dobro i zło, w swoim postępowaniu kieruje się dobrymi intencjami,
2) jest odpowiedzialny- odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania, potrafi dokonać samooceny własnego postępowania, dotrzymuje słowa, stara się rozwiązywać problemy, potrafi korzystać z pomocy dorosłych, rozumie ograniczenia wynikające z jego wieku, stara się przewidzieć skutki swoich czynów, umie godzić się z porażkami,
3) jest otwarty - umie dokonać autoprezentacji, potrafi nawiązać komunikację interpersonalną, zaprezentować swoje poglądy i rozważyć cudze, potrafi działać w grupie,
4) jest krytyczny i rozważny - potrafi planować swoje działania, uporządkować informacje, poprawnie reagować w sytuacjach konfliktowych, zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku, potrafi przeciwstawić się zagrożeniu nałogami,
5) jest tolerancyjny - szanuje godność innych ludzi bez względu na ich poglądy, religię, pochodzenie społeczne, narodowość,
6) jest życzliwy–chętnie pomaga innym, rozumie swoje miejsce w rodzinie
i zespole,
7) jest wrażliwy na sytuację drugiego człowieka, na los zwierząt, rozumie, że przyroda jest dobrem niepowtarzalnym, umie dostrzec piękno wokół siebie,
8) respektuje i stosuje zasady kultury osobistej, potrafi radzić sobie z emocjami,
9) umie dbać o swoje zdrowie oraz o higienę i estetykę otoczenia,
10) jest aktywny i ciekaw świata – bierze udział w życiu klasy, szkoły i środowiska,
dostrzega złożoność świata, stara się poszerzać swoją wiedzę, traktuje naukę jako
coś oczywistego, co przygotowuje do następnego etapu edukacji i dorosłego
życia, potrafi korzystać z różnych źródeł ( w tym posługuje się komputerem ),
11)zna historię swojej szkoły i miasta,
12)zna i naśladuje ideały bliskie Patronowi szkoły,
13)jest patriotą - szanuje dziedzictwo kulturowe regionu i narodu, zdaje sobie sprawę z udziału Polski w tworzeniu wspólnej kultury europejskiej.
IV Sposoby realizacji programu
Cele wychowania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
Kształtowanie
uczciwości |
Narady wychowawcze.
Dyskusje w klasie.
Wykorzystywanie tekstów literackich
i filmów.
Gry dramatyczne.
Analiza przypadków. |
Wychowawcy,
nauczyciele
języka
polskiego
i języków obcych |
Zgodnie
z indywidualnymi
planami
wychowawcy
i dydaktycznymi
nauczycieli |
Wdrażanie do
odpowiedzialnego
postępowania |
Pogadanki, rozmowy kierowane
w klasie. Dyżury uczniów w klasie.
Omawianie sposobu ich pełnienia.
Odpowiedzialne wykonywanie powierzonych zadań – np. prac użytecznych ( dbanie o wystrój sal lekcyjnych, tereny zieleni przed szkołą, estetykę szatni klasowej); obowiązków wynikających z przynależności do organizacji szkolnych. Właściwe zachowanie się na wycieczkach szkolnych.
Przygotowywanie artykułów do szkolnego dwumiesięcznika „Ekologus”.
Tworzenie kontraktów (dekalogów ) klasowych i indywidualnych.
Spotkania z pedagogiem, psychologiem i policjantem.
Wykorzystywanie literatury i filmu.
Pomoc koleżeńska w klasie.
Udział w akcjach proekologicznych.
|
Wychowawcy
Nauczyciele
przedmiotów,
wychowawcy,
Opiekunowie
organizacji
szkolnych,
wycieczek
Opiekun gazetki,
osoby współpracujące
oraz chętni
nauczyciele
Nauczyciele,
rady klasowe
uczniów,
( także rodzice
przy
indywidualnych)
Wychowawcy,
pedagog
Nauczyciel,
języka
polskiego,
bibliotekarz
Wychowawcy,
rada klasowa
uczniów
Zespół ds.
Promocji
Zdrowia
|
Zgodnie
z indywidualnymi
planami
w zależności
od potrzeb
Zgodnie
z indywidualnymi
planami
Cały rok
Wrzesień,
w razie
potrzeby
Zgodnie
z planem
wychowawcy
Zgodnie z planem,
okazjonalnie
W zależności
od potrzeb
Zgodnie
z kalendarzem
Zespołu
|
Kształtowanie
umiejętności
„bycia otwartym”
i tolerancyjnym |
Gry i zabawy integracyjne.
Udział w powiatowym konkursie
„Żonkil - symbol nadziei”.
Rozmowy w klasie - logiczne argumentowanie własnego sądu.
Organizowanie sejmików koleżeńskich.
Nauka poszanowania godności innych.
Współpraca ze Środowiskowym Domem Samopomocy im. Jana
Pawła II w Żurominie.
|
Wychowawcy,
pedagog
Bibliotekarz
Wychowawcy,
pedagog
Opiekunowie
Samorządu
Uczniowskiego
Wszyscy
nauczyciele
Opiekun
Szkolnego
Klubu
Europejskiego
|
Zgodnie
z planem,
w zależności
od potrzeb
Marzec/
kwiecień
Zgodnie
z planem,
w zależności
od potrzeb
W terminie
zgłoszonym
przez Radę
Uczniów
Cały rok
Kwiecień/
maj
|
Rozwijanie
życzliwości
i
wrażliwości |
Znamy ideały Patrona szkoły – organizowanie konkursów wiedzy
o życiu i twórczości Kornela
Makuszyńskiego.
Wybieramy najszlachetniejszą postać z utworów Patrona. Poświęcamy jej gazetkę klasową ( szkolną).
Wcielamy się w szlachetne postaci z książek Kornela Makuszyńskiego – autoprezentacje, konkursy na najciekawsze przebranie.
Naśladujemy bohaterów powieści K. Makuszyńskiego - podejmowanie akcji dobroczynnych w szkole i środo-
wisku.
Obchody Dnia Patrona (Korneliada).
|
Nauczyciele
języka
polskiego,
nauczyciel
bibliotekarz
Wychowawcy,
nauczyciele
plastyki
Wychowawcy,
nauczyciele
świetlicy
Wychowawcy,
Opiekunowie
Samorządu
Uczniowskiego
Dyrekcja
Szkoły,
Rada
Rodziców,
nauczyciele
klas I – III
i IV - VI
|
Zgodnie
z rocznym
planem pracy
szkoły
Zgodnie
z zaplanowanym
terminarzem
Zgodnie
z zaplanowanym
terminarzem
Zgodnie
z zaplanowanym
terminarzem
Maj |
Kształtowanie
nawyków
kulturalnego
zachowania,
eliminowanie
zachowań
agresywnych
( w tym agresji
słownej ) |
Zwracanie uwagi na język wypowiedzi uczniów skierowanych do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Rozmowy w klasie,
rozmowy indywidualne,
gry dramatyczne.
Natychmiastowe reagowanie na niewłaściwe zachowanie uczniów podczas lekcji i przerw.
Współpraca z rodzicami.
Kultura języka każdego nauczyciela wzorem dla uczniów.
Organizowanie konkursu „Szkolny Mistrz Mowy Polskiej”. |
Wszyscy
pracownicy
szkoły
Pedagog,
wszyscy
nauczyciele,
Pedagog,
wszyscy
nauczyciele,
wychowawcy,
nauczyciele
dyżurujący,
rodzice
uczniów
Wszyscy
nauczyciele
Wychowawcy,
B. Ogrodowczyk
B. Laskowska,
B. Ratajczyk-Nosek
E. Laskowska |
Cały rok
Zgodnie
z indywidualnymi
planami
W sytuacji
naruszenia przez
ucznia norm
zachowania
Cały rok
Kwiecień |
|
Nauka właściwego komunikowania się i rozwiązywania konfliktów.
Uświadamianie uczniom wpływu agresji słownej na psychikę człowieka. |
Wszyscy
nauczyciele
Wychowawcy,
nauczyciele
języka
polskiego
|
Cały rok
Cały rok |
Rozwijanie
zainteresowań
i
aktywności
uczniów |
Udział uczniów w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
Wyjazdy uczniów do teatru, muzeum, na wystawy.
Organizowanie wycieczek turystyczno- krajoznawczych
Udział uczniów w zajęciach kół zainteresowań i kół przedmiotowych działających w szkole.
Udział uczniów w zajęciach sekcji Uczniowskiego Klubu Sportowego „Sokół”
Organizowanie małych plenerów malarskich związanych z Żurominem i jego okolicami.
Przygotowywanie wystawek plastycznych prezentujących osiągnięcia uczniów.
Wydawanie szkolnej gazetki „Ekologus”.
Wykorzystanie w trakcie obowiązkowych i pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych pracowni komputerowej i tablicy interaktywnej.
|
Wszyscy
nauczyciele
Wychowawcy,
Rady Klasowe
Rodziców
Wychowawcy,
Rady Klasowe
Rodziców
Dyrekcja
szkoły,
Opiekunowie
kół
Dyrekcja
szkoły,
Opiekunowie
sekcji
Nauczyciel
plastyki
Nauczyciel
plastyki,
bibliotekarz,
nauczyciele
edukacji
wczesnoszkolnej
Opiekun
gazetki
Wszyscy
nauczyciele
|
Zgodnie
z terminarzem
konkursów
Zgodnie
z indywidualnymi
planami
Zgodnie
z indywidualnymi
planami
Cały rok
Cały rok
Zgodnie
z indywidualnym
planem
Cały rok
Raz na dwa
miesiące
W zależności
od potrzeb |
Wychowanie
w duchu
patriotyzmu. |
Organizowanie apeli z okazji świąt narodowych.
Uwzględnianie w programach wycieczek miejsc szczególnie związanych z historią naszego regionu i kraju.
Wspólne uczestnictwo w świętach szkolnych i kalendarzowych.
Kształtowanie poszanowania dla tradycji narodowych.
Przybliżanie postaci wielkich Polaków- patriotów.
Odwiedzanie miejsc pamięci narodowej: poszukiwanie pamiątek. |
Wyznaczeni
nauczyciele
Wychowawcy
Dyrekcja
szkoły,
Rada
Rodziców,
nauczyciele
Wszyscy
nauczyciele
Nauczyciel
historii,
nauczyciele
języka
polskiego,
nauczyciele
edukacji
wczesnoszkolnej
Wychowawcy |
Zgodnie
z terminarzem
uroczystości
Zgodnie
z indywidualnymi
planami
Zgodnie
z terminarzem
świąt
Cały rok
Cały rok
Zgodnie
z indywidualnymi
planami
|
V Sport w szkole
1. Kontynuowanie organizowania klas sportowych ( w miarę możliwości).
2. Zapewnienie bogatej oferty zajęć sportowych, np. piłki nożnej, ręcznej, siatkowej,
wyjazdów na basen.
3. Udział uczniów w zajęciach Uczniowskiego Klubu Sportowego „Sokół”.
4. Organizowanie wewnątrzszkolnego współzawodnictwa sportowego, udział w zawodach
pozaszkolnych.
5. Wdrażanie uczniów do sportowej rywalizacji .
6. Propagowanie zdrowego stylu życia.
VI Nasze szkolne tradycje
1. Ślubowanie uczniów klas pierwszych.
2. Pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników.
3. Szczególna opieka nad uczniami w nowych etapach edukacyjnych ( w kl. I i IV ).
IWspółpraca wychowawców uczniów klas IV z ich wychowawcami z klas III.
4. Obchody Dnia Patrona ( Korneliada ).
5. Organizacja Dnia Sportu Szkolnego.
6. Organizowanie ogólnoszkolnych konkursów:
a] ortograficznego – w grupach kl. I – III i IV – VI,
b] matematycznego,
c] ekologicznego,
d] języków obcych.
7. Nagradzanie uczniów w celu podkreślenia ich mocnych stron ( zgodnie ze Statutem
Szkoły ).
8. Prowadzenie Kroniki Szkoły i Złotej Księgi Absolwentów.
9. Udział rodziców w uroczystościach, imprezach i wycieczkach klasowych oraz szkolnych.
VII Uczymy się demokracji –
Samorząd Uczniowski w szkole
1.Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2.Jego organami są: przewodniczący ( jego zastępca) i zarząd ( Rada Uczniów).
3. Opiekunów SU powołuje Dyrektor szkoły (po zaopiniowaniu kandydatur przez
uczniów ).
4. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski
i opinie dotyczące życia szkoły, w tym przestrzegania praw ucznia.
5. Ma prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej, organizowania imprez,
zabaw, konkursów, plebiscytów zgodnie z własnymi możliwościami,
w porozumieniu z Dyrektorem szkoły.
6. Uczestniczy w rozwiązywaniu uczniowskich konfliktów wewnątrzszkolnych.
7. Stara się, by przewodniczący był wzorem lidera młodzieżowego. W tym celu
ustala kryteria jego wyboru.
8. Rozwija pozytywną aktywność uczniów.
9. Upowszechnia prawa i obowiązki ucznia zawarte w Statucie Szkoły.
VIII Każdy nauczyciel wychowawcą
1. W swojej pracy nauczyciele zmierzają do tego, by uczniowie :
1) znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju –w wymiarze
intelektualnym, psychicznym, społecznym, estetycznym i moralnym,
2)rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy,
dobra i piękna,
3) godzili umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, wolność
z wolnością innych,
4) uczyli się szacunku dla dobra wspólnego, przygotowywali do życia w rodzinie,
w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa
kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
2.Wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie społeczne działania
nauczycieli mają przede wszystkim :
1) rozwijać możliwości poznawcze uczniów, by umożliwić im przechodzenie od
dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata,
2) rozwijać w uczniach szacunek do praw człowieka i podstawowych swobód,
3) umacniać wiarę ucznia we własne siły,
4) rozbudzać i rozwijać wrażliwość estetyczną i moralną uczniów oraz ich
indywidualne zdolności twórcze,
5) kształtować zachowania prozdrowotne.
IX Każdy wychowawca klasy opiekunem,
autorytetem i doradcą
1. W celu otoczenia każdego wychowanka indywidualną opieką wychowawca
rozpoznaje środowisko uczniów.
2. Szczególną opieką wychowawca otacza uczniów z rodzin zastępczych,
znajdujących się w trudnej sytuacji, patologicznych oraz uczniów niepełnosprawnych.
3. Utrzymuje stały kontakt z rodzicami uczniów i wspiera ich w działaniach
wychowawczych.
4. Integruje zespół klasowy.
5. Poszukuje nowatorskich rozwiązań umożliwiających prawidłowe kształtowanie
osobowości uczniów.
6.Stara się być autorytetem poprzez własną wysoką kulturę i wysokie morale.
7. Organizuje – we współpracy – z rodzicami – życie kulturalne i społeczne w klasie.
8. Umożliwia uczniom wyrażanie własnych poglądów ( m.in. poprzez uczestnictwo
w życiu kulturalnym, gazetkę klasową ... ).
9. Wyrabia w wychowankach nawyk stałego uczenia się i doskonalenia, inspiruje
do rozwijania zainteresowań.
10. Zapoznaje klasę z prawami i obowiązkami ucznia zawartymi w Statucie Szkoły.
Oceną z zachowania motywuje do wypełniania obowiązków ucznia.
11. Jest koordynatorem w zorganizowaniu uczniom ewentualnej pomocy
psychologicznej i pedagogicznej; współpracuje z pedagogiem szkolnym i Poradnią
Psychologiczno – Pedagogiczną w Żurominie.
12.W zakresie realizacji zadań prozdrowotnych współpracuje z pielęgniarką szkolną
i szkolnym Zespołem ds. Promocji Zdrowia.
13. Swoje działania wychowawcze ( w tym treści zajęć tematycznych podczas tzw. godzin
wychowawczych ) planuje w perspektywie rocznej lub trzyletniej ( dla całego etapu
edukacyjnego).
X Rodzice w szkole
1. Rodzice współpracują ze szkołą w procesie wychowania uczniów.
2. Systematycznie uczestniczą w zebraniach organizowanych przez wychowawę.
3. Są informowani o postępach dziecka w nauce, a także o problemach
wychowawczych w celu ich szybkiego rozwiązania.
4. Wspierają nauczycieli w organizowaniu wycieczek, imprez klasowych i szkolnych.
5. Pomagają w urządzaniu sal lekcyjnych ( w marę możliwości ).
6. Finansują ( z funduszu Rady Rodziców ) nagrody za osiągnięcia w nauce i konkursach
szkolnych.
7. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora z wnioskami
i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
8. Opiniują wybrane dokumenty szkolne ( zgodnie z odrębnymi przepisami).
9. Są zapoznawani ze Statutem Szkoły, w tym Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania
oraz planami pracy wychowawców klasowych.
XI Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
W procesie wychowania uczniów nauczyciele i rodzice korzystają z pomocy pedagoga
szkolnego, który:
1] współdziała z Radą Pedagogiczną, Dyrektorem i Radą Rodziców w zakresie działań
wychowawczych i opiekuńczych,
2] bada środowisko domowe uczniów,
3] pomaga nauczycielom i rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, ściśle
współpracuje z wychowawcami klas,
4] sprawuje opiekę nad dziećmi z rodzin będących w trudnej sytuacji oraz
patologicznych,
5] przeprowadza pogadanki profilaktyczne w klasach,
6] pomaga uczniom w rozwiązywaniu ich problemów szkolnych i rodzinnych,
7] organizuje uczniom – w razie potrzeby – pomoc psychologiczną i pedagogiczną,
8] współpracuje z następującymi instytucjami:
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną , Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Komendą Powiatową Policji
w Żurominie,
- Sądem Rodzinnym i Nieletnich w Mławie.
XII Przewidywane efekty realizacji programu
Uczeń :
Ø jest odpowiedzialny za słowa i czyny,
Ø szanuje godność innych,
Ø jest tolerancyjny,
Ø szanuje pracę własną i innych,
Ø stosuje zwroty grzecznościowe,
Ø dba o swoje zdrowie i środowisko naturalne,
Ø potrafi pracować w zespole,
Ø zna podstawowe normy społeczne,
Ø umie dokonywać odpowiedzialnych wyborów,
Ø pielęgnuje tradycje regionu, szkoły, kraju, jest otwarty na europejskie wartości
kultury,
Ø zna wartość rodziny i swoje w niej miejsce,
Ø współtworzy grupę społeczną,
Ø rozwija swoje zainteresowania,
Ø bezpiecznie korzysta z komputera, w tym z Internetu.
XIII Ewaluacja programu
1. Przeprowadzenie ankiet dotyczących skuteczności programu wśród uczniów,
nauczycieli i rodziców.
2. Pozyskanie opinii Rady Uczniów.
3. Monitoring zachowań uczniów.
4. Analiza sytuacji wychowawczej na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
|