16-12-2023r.
godzina 21:26
www.bip.gov.pl
 
ELIMINACJE MIEJSKO – GMINNE OGÓLNOPOLSKIEGO TURNIEJU WIEDZY POŻARNICZEJ POD HASŁEM „MŁOD
Nowy dowód osobisty od 1 marca. Co się zmieni ?
Informacje o zmianach w urzędach po 01 marca 2015 roku.
Budżet na rok 2015 przyjęty
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap II
Gmina odzyskała 280.000 zł VAT
Wybory Burmistrza II tura
Rada Miejska VII Kadencji
Tereny Inwestycyjne w Żurominie
Wbudowanie aktu erekcyjnego pod nowy budynek KRUS-u w Żurominie
Koncepcja budowy obwodnicy płd-wsch Żuromina
Zabytek na pierwszym planie
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap I
YouthBank z wizytą w Urzędzie Gminy i Miasta Żuromin
Plan Żuromina
Regulamin
Formularz zgłoszenia zadania
Karta do głosowania
Projekty unijne 2010-2014
Inwestycje 2010-2014
Inwestycje 2006-2010
Inwestycje wykonane w 2014 roku
Planowane formy aktywizacji zawodowej przez PUP Żuromin w 2014 roku
Nabór na wolne stanowisko pracy w Wydziale Finansowym
Wybory Prezydenta RP - 2015
Harmonogram Zebrań Wiejskich - Wybór Sołtysa Kadencja 2015 - 2019 rok
Wybory Samorządowe 2014
Usuwanie i utylizacja materiałów zawierających azbest
Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska
OSTRZEŻENIA METEOROLOGICZNE
OBWIESZCZENIE o zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Sygnały alarmowe
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
KOMUNIKAT CEIDG: WAŻNA INFORMACJA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
www.mikroporady.pl
PAŃSTWOWA INSPEKCJA OCHRONY ROŚLIN I NASIENNICTWA
Ogłoszenie w sprawie uruchomienia Agencji Pocztowej w gminie miejsko-wiejskiej Żuromin
Rys historyczny...
Liczba mieszkańców
Urodzenia w mieście i gminie w latach 2005 - 2012
Zdjęcia Żuromina i okolic
Komenda Powiatowa Policji
OGŁOSZENIA Wydziału OKSZiSS
M-G Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Ogłoszenia Wydziału Infrastruktury Budownictwa i Ochrony Środowiska
Ochrona Środowiska
Konsultacje społeczne strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Informacja o dotacji
Harmonogram wywozu nieczystości stałych z Gminy i Miasta Żuromin 2015r
Ogłoszenia wydziału
Uchwały dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi
Informacje dla przedsiębiorców
Ogłoszenia Wydziału Geodezji Gospodarki Nieruchomościami Rolnictwa i Planowania Przestrzennegp
Zespół Szkół nr1 w Żurominie
Zespół Szkół nr2 w Żurominie
SSP w Będzyminie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Chamsku
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Kliczewie D.
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Poniatowie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Raczynach
Przedszkole nr1 w Żurominie
Przedszkole nr2 w Żurominie
ORLIK Żuromin
Spis organizacji pozarządowych
Pełnomocnik do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi
Ogłoszenia w organizacjach pozarządowych
Sprawozdanie z konsultacji
Małe granty
Proste
Graficzne
Rejestr zmian
Witryna odwiedzona 763443 raz(y)


[Panel administracyjny]

Archiwum :: Archiwum 2012 :: Szkoła Podstawowa nr 2 w Żurominie :: Dokumenty :: Program wychowawczy



 

W  STRONĘ  PRAWDY, DOBRA  I  PIĘKNA

 

PROGRAM  WYCHOWAWCZY

Szkoły Podstawowej  nr 2  im. Kornela  Makuszyńskiego

w  Żurominie

 

/  Obowiązuje od  1 września 2009 r.  do  31 sierpnia 2013 r. /

 

                                                                             Opracował  zespół w składzie:

                                                             M. Budzich, B. Laskowska

                                                                                                     E. Laskowska, B. Ratajczyk-Nosek

                                                                                                     E. Wodzikowska

 

 

I      WSTĘP

II     PODSTAWOWE  CELE  PROGRAMU

III   WIZERUNEK  UCZNIA

IV   SPOSOBY  REALIZACJI  PROGRAMU

V     SPORT  W  SZKOLE

VI    NASZE  SZKOLNE  TRADYCJE

VII  UCZYMY  SIĘ  DEMOKRACJI -  SAMORZĄD  UCZNIOWSKI       

VIII KAŻDY  NAUCZYCIEL  WYCHOWAWCĄ

IX    KAŻDY  WYCHOWAWCA  KLASY  OPIEKUNEM,

        AUTORYTETEM  I  DORADCĄ

X      RODZICE  W  SZKOLE

XI    POMOC  PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA

XII  PRZEWIDYWANE  EFEKTY  REALIZACJI  PROGRAMU

XIII EWALUACJA  PROGRAMU        

 

I  Wstęp 

   Tworząc program wychowawczy „W  stronę prawdy, dobra i piękna”  oparto się  na:

   1] treściach rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”  obejmującego

      lata 2008- 2013,

   2] wynikach ankiet przeprowadzonych w  I półroczu  roku szkolnego 2008/ 2009,

   3] spostrzeżeniach wynikających z narad zespołu wychowawczego,

   4] monitoringu zachowań uczniów podczas przerw międzylekcyjnych,

   5] treściach szkolnego programu  poprawy  efektywności  wychowania z lat  IV 2007-

       VIII  2008 ,

   6] wnioskach wynikających z rozmów  z  Radą Uczniów i Radą Rodziców,

   7] wnioskach  wynikających  z  nadzoru  pedagogicznego   sprawowanego przez

       Dyrektora szkoły.

 

II  Podstawowe  cele programu

 

1. Troska o stan bezpieczeństwa  uczniów  i klimat  społeczny szkoły.

2. Integrowanie  środowiska szkolnego.

3. Zaangażowanie wszystkich pracowników szkoły w proces wychowania  uczniów.

4. Zwiększanie kompetencji społecznych i emocjonalnych  uczniów.

5. Indywidualizacja kształcenia uczniów, rozwój ich zainteresowań.

6. Wzmocnienie roli samorządu szkolnego.

7. Przeciwdziałanie agresji słownej uczniów.

8. Wzmocnienie i rozszerzenie pomocy psychologiczno -  pedagogicznej dla uczniów.

9. Promowanie pozytywnych wzorów postaw i zachowań wśród uczniów.

 110. Propagowanie sportu jako czynnika eliminującego negatywne zachowania  uczniów.

 

III Wizerunek  ucznia

   

Realizując program wychowawczy, zmierzamy ( wspólnie z rodzicami ) do  wychowania  ucznia, który :

1)     jest uczciwy – rozróżnia dobro i zło, w swoim postępowaniu kieruje się dobrymi intencjami,

2)     jest odpowiedzialny- odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania, potrafi dokonać samooceny własnego postępowania, dotrzymuje słowa, stara się rozwiązywać problemy, potrafi korzystać z pomocy dorosłych, rozumie ograniczenia wynikające z jego wieku, stara się przewidzieć skutki swoich czynów, umie godzić się z porażkami,

3)     jest otwarty  - umie dokonać autoprezentacji, potrafi nawiązać komunikację interpersonalną, zaprezentować swoje poglądy i rozważyć cudze, potrafi działać w grupie,

4)     jest krytyczny i  rozważny -  potrafi planować swoje działania, uporządkować informacje, poprawnie reagować w sytuacjach konfliktowych, zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku, potrafi przeciwstawić się zagrożeniu nałogami,

5)     jest tolerancyjny -  szanuje godność innych ludzi bez względu na ich poglądy, religię, pochodzenie społeczne, narodowość,

6)     jest życzliwy–chętnie pomaga innym, rozumie swoje miejsce w rodzinie

          i zespole,

7)     jest wrażliwy na sytuację drugiego człowieka, na los zwierząt, rozumie, że przyroda jest dobrem niepowtarzalnym, umie dostrzec piękno wokół siebie,

8)     respektuje i stosuje zasady kultury osobistej, potrafi radzić sobie z emocjami,

9)     umie dbać o swoje zdrowie oraz o higienę i estetykę otoczenia,

   10) jest aktywny i ciekaw świata  – bierze udział w życiu klasy, szkoły i środowiska,

   dostrzega złożoność świata, stara się poszerzać swoją wiedzę, traktuje  naukę jako

    coś  oczywistego, co  przygotowuje  do następnego etapu edukacji  i  dorosłego

    życia, potrafi  korzystać  z różnych  źródeł  ( w tym posługuje się komputerem ),

11)zna historię swojej szkoły i miasta,

12)zna i naśladuje ideały bliskie Patronowi szkoły,

13)jest patriotą -  szanuje dziedzictwo kulturowe regionu i narodu, zdaje sobie sprawę z udziału Polski w tworzeniu wspólnej kultury europejskiej.

IV  Sposoby realizacji  programu

 

Cele  wychowania

Sposoby  realizacji

Odpowiedzialni

Terminy realizacji

 

Kształtowanie

uczciwości

 

Narady wychowawcze.

Dyskusje w klasie.

Wykorzystywanie tekstów literackich

i  filmów.

Gry  dramatyczne.

Analiza przypadków.

 

Wychowawcy,

nauczyciele

języka

polskiego

i języków obcych

 

Zgodnie

z indywidualnymi

planami

wychowawcy

i dydaktycznymi

nauczycieli

 

 

Wdrażanie do

odpowiedzialnego

postępowania

 

Pogadanki, rozmowy kierowane

w klasie. Dyżury uczniów w klasie.

Omawianie sposobu ich pełnienia.

 

 

 

 

 

Odpowiedzialne  wykonywanie powierzonych  zadań –  np. prac użytecznych ( dbanie o wystrój sal lekcyjnych, tereny zieleni przed szkołą, estetykę szatni klasowej); obowiązków wynikających  z  przynależności  do organizacji  szkolnych. Właściwe zachowanie  się  na  wycieczkach  szkolnych.

 

 

 

Przygotowywanie artykułów do szkolnego  dwumiesięcznika „Ekologus”.

 

 

 

 

 

 

Tworzenie kontraktów (dekalogów ) klasowych i indywidualnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Spotkania z pedagogiem, psychologiem i  policjantem.

 

 

 

 

Wykorzystywanie  literatury i  filmu.

 

 

 

 

 

Pomoc  koleżeńska  w klasie.

 

 

 

 

 

Udział  w  akcjach  proekologicznych.

 

 

 

 

 

  Wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele

przedmiotów,

wychowawcy,

Opiekunowie

organizacji

szkolnych,

wycieczek

 

 

 

 

 

Opiekun gazetki,

osoby współpracujące

oraz chętni

nauczyciele

 

 

 

 

Nauczyciele,

rady klasowe

uczniów,

( także rodzice

przy

indywidualnych)

 

 

 

 

Wychowawcy,

pedagog

 

 

 

 

Nauczyciel,

języka

polskiego,

bibliotekarz

 

 

Wychowawcy,

rada klasowa

uczniów

 

 

 

Zespół  ds.

Promocji

Zdrowia

 

 

 

Zgodnie

z indywidualnymi

planami

w zależności

od potrzeb

 

 

 

Zgodnie

z indywidualnymi

planami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

Wrzesień,

w razie

potrzeby

 

 

 

 

 

 

 

Zgodnie

z planem

wychowawcy

 

 

 

Zgodnie z planem,

okazjonalnie

 

 

 

 

W  zależności

od  potrzeb

 

 

 

 

Zgodnie

z kalendarzem

Zespołu

 

 

 

 

Kształtowanie

umiejętności

 „bycia otwartym”

i  tolerancyjnym

 

 

Gry  i  zabawy  integracyjne.

 

 

 

 

 

 

Udział  w powiatowym  konkursie

„Żonkil -  symbol nadziei”.

 

 

 

 

Rozmowy  w  klasie  -  logiczne       argumentowanie własnego sądu.

 

 

 

 

 

Organizowanie sejmików        koleżeńskich.

 

 

 

 

 

 

Nauka poszanowania  godności innych.

 

 

 

 

Współpraca ze  Środowiskowym Domem   Samopomocy  im.  Jana

Pawła II  w Żurominie.

 

 

 

Wychowawcy,

pedagog

 

 

 

 

 

Bibliotekarz

 

 

 

 

 

Wychowawcy,

pedagog

 

 

 

 

 

 

Opiekunowie

Samorządu

Uczniowskiego

 

 

 

 

 

Wszyscy

nauczyciele

 

 

 

 

Opiekun

Szkolnego

Klubu

Europejskiego

 

 

 

 

Zgodnie

z planem,

w  zależności

od  potrzeb

 

 

 

Marzec/

kwiecień

 

 

 

 

Zgodnie

z  planem,

w  zależności

od  potrzeb

 

 

 

 

W  terminie

zgłoszonym

przez Radę

Uczniów

 

 

 

 

Cały  rok

 

 

 

 

 

Kwiecień/

maj

 

 

Rozwijanie

życzliwości

i

wrażliwości

 

Znamy ideały Patrona szkoły – organizowanie konkursów wiedzy  

o życiu  i  twórczości  Kornela

Makuszyńskiego.

 

 

 

 

Wybieramy najszlachetniejszą postać     z  utworów Patrona. Poświęcamy  jej  gazetkę  klasową  ( szkolną).

 

 

Wcielamy się w szlachetne postaci          z  książek Kornela Makuszyńskiego – autoprezentacje, konkursy na najciekawsze przebranie.

 

 

 

Naśladujemy bohaterów powieści  K. Makuszyńskiego  -   podejmowanie akcji  dobroczynnych  w szkole i środo-

wisku.      

 

 

 Obchody  Dnia  Patrona (Korneliada).         

 

 

Nauczyciele

języka

polskiego,

nauczyciel

bibliotekarz

 

 

 

Wychowawcy,

nauczyciele

plastyki

 

 

 

Wychowawcy,

nauczyciele

świetlicy

 

 

 

 

 

Wychowawcy,

Opiekunowie

Samorządu

Uczniowskiego

 

 

 

Dyrekcja

Szkoły,

Rada

Rodziców,

nauczyciele

klas  I – III

i  IV  - VI

 

 

Zgodnie

z rocznym

planem pracy

szkoły

 

 

 

 

Zgodnie

z zaplanowanym

terminarzem

 

 

 

Zgodnie

z zaplanowanym

terminarzem

 

 

 

 

 

Zgodnie

z zaplanowanym

terminarzem

 

 

 

 

Maj

 

 

Kształtowanie

nawyków

kulturalnego

zachowania,

eliminowanie

zachowań

agresywnych

( w tym agresji

słownej )

Zwracanie  uwagi na  język wypowiedzi  uczniów  skierowanych  do  kolegów, nauczycieli  i  innych  pracowników szkoły.

 

 

Rozmowy w klasie,

rozmowy  indywidualne,

gry  dramatyczne.

 

 

 

Natychmiastowe reagowanie na niewłaściwe zachowanie  uczniów podczas  lekcji i przerw.

Współpraca  z  rodzicami.

 

 

 

 

 

 

 

Kultura  języka każdego nauczyciela wzorem dla uczniów.

 

 

 

Organizowanie  konkursu „Szkolny Mistrz Mowy  Polskiej”.

Wszyscy

pracownicy

szkoły

 

 

 

 

Pedagog,

wszyscy

nauczyciele,

 

 

 

Pedagog,

wszyscy

nauczyciele,

wychowawcy,

nauczyciele

dyżurujący,

rodzice

uczniów

 

 

 

Wszyscy

nauczyciele

 

 

 

Wychowawcy,

B. Ogrodowczyk

B. Laskowska,

B. Ratajczyk-Nosek

E. Laskowska 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Zgodnie

z indywidualnymi

planami

 

 

 

W  sytuacji

naruszenia przez

ucznia  norm

zachowania

 

 

 

 

 

 

 

Cały  rok

 

 

 

 

Kwiecień

 

 

Nauka właściwego  komunikowania się  i rozwiązywania konfliktów.

 

 

 

Uświadamianie uczniom wpływu agresji słownej na psychikę człowieka.

 

Wszyscy

nauczyciele

 

 

 

Wychowawcy,

nauczyciele

języka

polskiego

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały  rok

 

 

Rozwijanie

zainteresowań

i

aktywności

uczniów

 

 

Udział uczniów  w  konkursach  szkolnych  i  pozaszkolnych.

 

 

 

 

Wyjazdy uczniów do teatru, muzeum, na wystawy.

 

 

 

 

Organizowanie  wycieczek turystyczno- krajoznawczych

 

 

 

 

Udział uczniów  w  zajęciach kół  zainteresowań i kół przedmiotowych działających  w  szkole.

 

 

 

 

Udział uczniów  w zajęciach sekcji Uczniowskiego Klubu Sportowego „Sokół”

 

 

 

 

 

 

Organizowanie małych plenerów malarskich związanych z Żurominem     i jego okolicami.

 

 

 

 

Przygotowywanie wystawek plastycznych prezentujących osiągnięcia  uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

Wydawanie szkolnej  gazetki  „Ekologus”.

 

 

 

Wykorzystanie w trakcie obowiązkowych i pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych pracowni komputerowej   i tablicy interaktywnej.

 

 

 

 

Wszyscy

nauczyciele

 

 

 

 

Wychowawcy,

Rady Klasowe

Rodziców

 

 

 

Wychowawcy,

Rady Klasowe

Rodziców

 

 

 

Dyrekcja

szkoły,

Opiekunowie

kół

 

 

 

 

Dyrekcja

szkoły,

Opiekunowie

sekcji

 

 

 

 

 

Nauczyciel

plastyki

 

 

 

 

 

Nauczyciel

plastyki,

bibliotekarz,

nauczyciele

edukacji

wczesnoszkolnej

 

 

 

 

Opiekun

gazetki

 

 

 

 

Wszyscy

nauczyciele

 

 

 

Zgodnie

z terminarzem

konkursów

 

 

 

Zgodnie

z indywidualnymi

planami

 

 

 

Zgodnie

z indywidualnymi

planami

 

 

 

Cały  rok

 

 

 

 

 

 

 

Cały  rok

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgodnie

z indywidualnym

planem

 

 

 

 

Cały  rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raz na dwa

miesiące

 

 

 

W  zależności

od  potrzeb

 

 

Wychowanie

w  duchu

patriotyzmu.

 

 

Organizowanie apeli z okazji świąt  narodowych.

 

 

 

 

 

Uwzględnianie w programach wycieczek miejsc  szczególnie związanych z historią naszego regionu  i  kraju.

 

 

 

 

Wspólne uczestnictwo w świętach  szkolnych  i kalendarzowych.

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie poszanowania  dla tradycji  narodowych.

 

 

 

 

Przybliżanie postaci wielkich Polaków- patriotów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odwiedzanie miejsc pamięci narodowej: poszukiwanie pamiątek.

 

 

Wyznaczeni

nauczyciele

 

 

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

Dyrekcja

szkoły,

Rada

Rodziców,

nauczyciele

 

 

 

Wszyscy

nauczyciele

 

 

 

 

Nauczyciel

historii,

nauczyciele

języka

polskiego,

nauczyciele

edukacji

wczesnoszkolnej

 

 

  

 

Wychowawcy

 

 

Zgodnie

z terminarzem

uroczystości

 

 

 

 

Zgodnie

z indywidualnymi

planami

 

 

 

 

 

Zgodnie

z terminarzem

świąt

 

 

 

 

 

Cały  rok

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgodnie

z indywidualnymi

planami

 

 

 

 

V  Sport  w  szkole

 

1. Kontynuowanie organizowania  klas  sportowych ( w  miarę możliwości).   

2. Zapewnienie bogatej oferty zajęć sportowych, np. piłki  nożnej, ręcznej, siatkowej, 

    wyjazdów na basen.

3. Udział uczniów  w zajęciach Uczniowskiego Klubu Sportowego „Sokół”.

4. Organizowanie  wewnątrzszkolnego  współzawodnictwa  sportowego, udział w zawodach

    pozaszkolnych.

5. Wdrażanie uczniów do sportowej  rywalizacji .

6. Propagowanie zdrowego stylu życia.

 

VI Nasze  szkolne  tradycje

 

1. Ślubowanie uczniów klas pierwszych.

2. Pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników.

3. Szczególna opieka nad uczniami w nowych etapach  edukacyjnych  (  w  kl. I  i  IV ).

    IWspółpraca  wychowawców  uczniów  klas  IV z ich wychowawcami  z klas III.

4. Obchody  Dnia  Patrona  ( Korneliada ).

5. Organizacja  Dnia  Sportu  Szkolnego.

6. Organizowanie  ogólnoszkolnych konkursów:

    a]  ortograficznego – w grupach kl. I – III i  IV – VI,

    b]  matematycznego,

    c] ekologicznego,

    d] języków  obcych.

7. Nagradzanie uczniów  w celu  podkreślenia ich  mocnych stron ( zgodnie ze Statutem

    Szkoły ).

8. Prowadzenie  Kroniki  Szkoły  i  Złotej  Księgi  Absolwentów.

9. Udział  rodziców w uroczystościach, imprezach i wycieczkach  klasowych oraz szkolnych.

   

VII Uczymy się demokracji –

Samorząd  Uczniowski  w  szkole

 

    1.Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

    2.Jego  organami  są: przewodniczący  ( jego  zastępca)  i  zarząd  ( Rada Uczniów).

     3. Opiekunów SU powołuje Dyrektor szkoły (po zaopiniowaniu kandydatur  przez

         uczniów ).

     4.  Samorząd  może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi  wnioski

          i  opinie  dotyczące  życia  szkoły, w  tym przestrzegania praw ucznia.

5. Ma prawo  redagowania  i  wydawania  gazetki  szkolnej, organizowania  imprez,

    zabaw, konkursów, plebiscytów zgodnie z własnymi możliwościami,

    w porozumieniu z Dyrektorem szkoły.

6. Uczestniczy w rozwiązywaniu uczniowskich konfliktów  wewnątrzszkolnych.

7. Stara się, by przewodniczący był wzorem lidera młodzieżowego. W  tym  celu

    ustala kryteria jego wyboru.

8. Rozwija  pozytywną aktywność  uczniów.

9. Upowszechnia prawa i obowiązki ucznia zawarte  w  Statucie Szkoły.

 

VIII Każdy  nauczyciel  wychowawcą

 

1. W swojej pracy nauczyciele zmierzają do tego, by uczniowie :

    1) znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju –w wymiarze

        intelektualnym, psychicznym, społecznym, estetycznym i moralnym,

    2)rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną  na  poszukiwanie prawdy,

       dobra i piękna,

    3) godzili   umiejętnie   dążenie   do  dobra  własnego  z   dobrem  innych, wolność

        z wolnością innych,

    4) uczyli  się   szacunku  dla   dobra  wspólnego, przygotowywali  do  życia w rodzinie,

        w  społeczności  lokalnej  i  w  państwie  w  duchu  przekazu   dziedzictwa      

        kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.

2.Wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie  społeczne działania

   nauczycieli mają przede wszystkim :

1)     rozwijać możliwości poznawcze uczniów, by umożliwić im przechodzenie  od 

         dziecięcego  do  bardziej dojrzałego  i  uporządkowanego  rozumienia  świata,

    2)  rozwijać  w  uczniach  szacunek  do  praw  człowieka  i   podstawowych  swobód,

    3) umacniać wiarę ucznia we własne siły,

    4) rozbudzać i rozwijać  wrażliwość  estetyczną  i moralną  uczniów  oraz  ich

        indywidualne zdolności twórcze,

    5) kształtować zachowania prozdrowotne.

 

            IX Każdy wychowawca klasy opiekunem,

                            autorytetem  i  doradcą                        

  

1. W celu otoczenia każdego wychowanka  indywidualną  opieką wychowawca

    rozpoznaje środowisko uczniów.

2. Szczególną   opieką  wychowawca  otacza  uczniów  z  rodzin zastępczych,

   znajdujących  się w trudnej  sytuacji, patologicznych oraz uczniów  niepełnosprawnych. 

3. Utrzymuje stały  kontakt z rodzicami  uczniów i wspiera  ich  w działaniach 

    wychowawczych.

4. Integruje zespół klasowy.

5. Poszukuje nowatorskich rozwiązań umożliwiających  prawidłowe  kształtowanie

    osobowości uczniów.

6.Stara się być autorytetem poprzez własną wysoką kulturę i wysokie morale.

7. Organizuje –  we  współpracy – z rodzicami – życie  kulturalne  i społeczne w klasie.

8. Umożliwia uczniom wyrażanie  własnych  poglądów ( m.in. poprzez uczestnictwo

    w życiu kulturalnym, gazetkę klasową ... ).

9. Wyrabia  w    wychowankach  nawyk  stałego  uczenia  się  i  doskonalenia, inspiruje

    do rozwijania zainteresowań.

10. Zapoznaje klasę  z  prawami  i obowiązkami  ucznia zawartymi w Statucie Szkoły. 

    Oceną z zachowania motywuje do wypełniania obowiązków ucznia.

   11. Jest  koordynatorem  w  zorganizowaniu  uczniom   ewentualnej  pomocy

    psychologicznej  i  pedagogicznej; współpracuje z  pedagogiem  szkolnym i Poradnią 

     Psychologiczno – Pedagogiczną w Żurominie.    

  12.W  zakresie realizacji zadań prozdrowotnych współpracuje  z  pielęgniarką  szkolną

    i szkolnym Zespołem ds. Promocji Zdrowia.

  13. Swoje działania wychowawcze ( w tym treści zajęć tematycznych  podczas tzw. godzin

    wychowawczych )  planuje  w  perspektywie rocznej lub trzyletniej  ( dla całego etapu

    edukacyjnego).

X  Rodzice w szkole

 

1. Rodzice współpracują ze szkołą w procesie wychowania uczniów.

2. Systematycznie uczestniczą w zebraniach  organizowanych  przez  wychowawę.

3. Są  informowani  o  postępach  dziecka  w  nauce, a  także  o  problemach

    wychowawczych w celu ich szybkiego  rozwiązania.

4. Wspierają   nauczycieli   w   organizowaniu   wycieczek, imprez klasowych i szkolnych.

5. Pomagają w urządzaniu sal lekcyjnych ( w marę możliwości ).

6. Finansują ( z funduszu Rady Rodziców )  nagrody za  osiągnięcia  w nauce i konkursach

    szkolnych.

7. Rada  Rodziców  może  występować  do  Rady  Pedagogicznej  i Dyrektora z wnioskami

    i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

8. Opiniują wybrane dokumenty szkolne ( zgodnie z odrębnymi przepisami).

9. Są zapoznawani ze Statutem Szkoły, w tym  Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania

    oraz  planami pracy wychowawców klasowych.

 

XI  Pomoc  psychologiczno- pedagogiczna

 

W  procesie  wychowania uczniów nauczyciele i  rodzice korzystają  z pomocy pedagoga

szkolnego, który:

1] współdziała z Radą Pedagogiczną, Dyrektorem i Radą Rodziców w zakresie  działań

    wychowawczych i opiekuńczych,

2] bada środowisko domowe  uczniów,

3] pomaga nauczycielom i rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, ściśle

    współpracuje z wychowawcami klas,

4] sprawuje  opiekę  nad dziećmi z rodzin będących  w  trudnej sytuacji  oraz

    patologicznych,

5] przeprowadza pogadanki profilaktyczne w klasach,

6] pomaga uczniom w rozwiązywaniu ich problemów szkolnych i rodzinnych,

7] organizuje uczniom –  w  razie potrzeby – pomoc  psychologiczną i  pedagogiczną,

8] współpracuje z następującymi instytucjami:

    - Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną , Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,

       Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Komendą Powiatową Policji

       w Żurominie,

    - Sądem Rodzinnym i Nieletnich w  Mławie.

 

XII  Przewidywane  efekty  realizacji  programu

 

Uczeń :

Ø   jest odpowiedzialny za słowa i czyny,

Ø      szanuje godność innych,

Ø      jest  tolerancyjny,

Ø      szanuje pracę własną i innych,

Ø      stosuje  zwroty  grzecznościowe,

Ø      dba o swoje zdrowie i środowisko naturalne,

Ø      potrafi pracować w zespole,

Ø      zna podstawowe normy społeczne,

Ø      umie dokonywać odpowiedzialnych wyborów,

Ø      pielęgnuje tradycje regionu, szkoły, kraju, jest otwarty na europejskie wartości

           kultury,

Ø      zna wartość rodziny i swoje w niej miejsce,

Ø      współtworzy grupę społeczną,

Ø      rozwija swoje zainteresowania,

Ø      bezpiecznie korzysta z komputera, w tym z Internetu.

 

XIII  Ewaluacja  programu

 

1. Przeprowadzenie ankiet dotyczących skuteczności  programu  wśród  uczniów, 

    nauczycieli  i  rodziców.

2. Pozyskanie opinii Rady  Uczniów.

3. Monitoring  zachowań uczniów.

4. Analiza sytuacji wychowawczej na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Informację wytworzył(a):
Informację dodał(a): Barbara Laskowska
Ostatnia modyfikacja: 2009-08-27 13:08:39


drukuj wersja do druku



System wykonany przez firmę Javatech