§ 28
STATUTU SZKOŁY PODSTAWOWEJ nr 2 w ŻUROMINIE
( Wewnątrzszkolny System Oceniania Uczniów)
1. Szkoła posiada własny wewnątrzszkolny system oceniania uczniów(wso).Ocenianiu podlegają:
a)osiągnięcia edukacyjne ucznia,
b)zachowanie ucznia.
ZASADY OGÓLNE
2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu
przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniuprzez ucznia wiadomości i umiejętności
w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz na
formułowaniu oceny.
3. Ocenianie ma na celu :
a] poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym
zakresie,
b] pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
c] motywowanie ucznia do dalszej - systematycznej - pracy,
d] dostarczenie rodzicom ( prawnym opiekunom ) i nauczycielominformacji o postępach,
trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
e] umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno -
wychowawczej.
4. Nauczyciele formułują wymagania edukacyjne i informują o nich uczniów i rodziców
( jak również o sposobach ich sprawdzania ) na początku roku szkolnego.
5. Wymagania edukacyjne muszą być zgodne z podstawą programową i wynikać z realizowanego
przez nauczyciela programu nauczania.
6. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich
rodziców ( prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania
zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania.
7. Oceny są jawne zarówno dla uczniów, jak i ich rodziców.
8. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
9. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-
pedagogicznej lub inne poradni specjalistycznej,obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku
do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty
rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu
z programu nauczania.
10. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki należy w
szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się
z obowiązków wynikający ze specyfiki tych zajęć.
11. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć
wychowania fizycznego i informatyki. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor
na podstawie opinii lekarza. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny
wpisuje się wówczas „ zwolniony”.
12. Oceny klasyfikacyjne roczne ( śródroczne ), począwszy od klasy czwartej, ustala się
w stopniach wg skali:
1/ stopień celujący - 6
2/ stopień bardzo dobry - 5
3/ stopień dobry - 4
4/ stopień dostateczny - 3
5/ stopień dopuszczający - 2
6/ stopień niedostateczny - 1
13.Oceny cząstkowe - w ciągu roku - mogą być wyrażane stopniami z użyciem plusów ( + )
i minusów (-).
14.W klasach I - III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.
OCENIANIE ZACHOWANIA
15. Ocena zachowania uwzględnia funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym oraz
respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
16. W klasach I - III ocena zachowania jest oceną opisową.
17. Począwszy od klasy IV zachowanie ustala się wg następującej skali: wzorowe, bardzo
dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
18. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono
zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń
lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym publicznej poradni specjalistycznej.
19. O ocenie zachowania decyduje liczba zdobytych punktów. Uczeń może uzyskać
maksymalnie 60 punktów w ciągu okresu klasyfikacyjnego. Punkty przyznawane są
w całości, tzn. nie można ich dzielić na połówki. Przyznaje je wychowawca klasy
na podstawie informacji zgromadzonych w zeszycie pochwał i uwag ( o którym
mowa w podpunkcie 4. ). Ustalając ocenę, wychowawca zasięga również opinii
nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.Ocena zachowania ustalona przez
wychowawcę jest ostateczna ( z wyjątkiem sytuacji opisanej w podpunkcie 7.).
1) Punkty przeliczane są na oceny wg następującej punktacji:
od 0 do 10 punktów - zachowanie naganne
od 11 do 20 punktów - zachowanie nieodpowiednie
od 21 do 30 punktów - zachowanie poprawne
od 31 do 40 punktów - zachowanie dobre
od 41 do 50 punktów - zachowanie bardzo dobre
od 51 do 60 punktów - zachowanie wzorowe
2) Uczeń może zdobywać punkty w następujący sposób:
§ nr |
Liczba |
Możliwości zdobycia |
Uwagi, wyjaśnienia |
|
punktów |
punktów |
|
|
do zdobycia |
|
|
1. |
0- 15 |
Kultura osobista |
Punkty przyznawane są, gdy uczeń : |
|
|
|
jest uprzejmy i życzliwy wobec dorosłych i kolegów, |
|
|
|
okazuje szacunek innym osobom, |
|
|
|
chętnie pomaga innym, |
|
|
|
nie używa wulgarnych słów, |
|
|
|
dba o piękno mowy ojczystej, |
|
|
|
postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, |
|
|
|
nie niszczy mienia szkolnego i cudzych rzeczy, |
|
|
|
godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią, |
|
|
|
dotrzymuje obietnic i zobowiązań wobec kolegów |
|
|
|
i osób starszych, |
|
|
|
potrafi być opiekuńczy w stosunku do zwierząt, |
|
|
|
szanuje godność innych osób, |
|
|
|
nie przeszkadza na lekcjach, |
|
|
|
wykonuje polecenia nauczyciela, |
|
|
|
nie zaśmieca otoczenia, |
|
|
|
przestrzega zmiany obuwia, |
|
|
|
nie kłamie, |
|
|
|
nie ma uwag w dzienniku (dopuszcza się 3 za "mało |
|
|
|
szkodliwe" zachowania ). |
2. |
0- 12 |
Wywiązywanie się |
Pynkty przyznawane są, gdy uczeń jest |
|
|
z obowiązków |
systematycznie przygotowany do zajęć, posiada |
|
|
szkolnych |
wszystkie potrzebne narzędzia i przybory, nosi strój |
|
|
|
sportowy na zajęcia wychowania fizycznego,zmienia |
|
|
|
obuwie na terenie szkoły, itp.W pełni wykorzystuje |
|
|
|
swoje możliwości w procesie uczenia się. |
3. |
0 - 6 |
Dbałość |
Punkty przyznawane są, gdy uczeń: |
|
|
o bezpieczeństwo |
nie stwarza niebezpiecznych sytuacji na terenie |
|
|
i zdrowie własne oraz |
całej szkoły ( np. na korytarzach, w szatni, na |
|
|
innych osób |
schodach, itp.), |
|
|
|
potrafi poprawnie reagować w sytuacjach |
|
|
|
konfliktowych (nie przezywa, nie kłóci się z kolegami |
|
|
|
nie zaczepia, nie bije się, itp.), |
|
|
|
poprawnie reaguje na uwagi nauczyciela, |
|
|
|
nie używa papierosów ani innych szkodliwych |
|
|
|
substancji, |
|
|
|
nie namawia do ich stosowania innych kolegów. |
4. |
0- 4 |
Frekwencja |
Jeżeli uczeń ma wszystkie nieobecności |
|
|
|
usprawiedliwione to uzyskuje 3 punkty. |
|
|
|
Jeżeli uczeń nie opuścił ani jednej godziny lekcyjnej, |
|
|
|
uzyskuje 4 punkty. |
|
|
|
Punktów nie uzyskuje uczeń, który w semestrze ma |
|
|
|
więcej niż 30 godzin nieusprawiedliwionych. |
5. |
0 - 4 |
Udział w konkursach |
Za udział uczeń uzyskuje ( w zależności od ilości |
|
|
lub |
konkursów, w których uczestniczył) od 0 do 3 |
|
|
zawodach sportowych |
punktów. Czwart przyznawany jest, gdy zajął I, II |
|
|
organizowanych na |
lub III miejsce. |
|
|
terenie szkoły |
|
6. |
0 - 3 |
Udział w konkursach |
Gdy uczeń reprezentuje szkołę na zewnątrz może |
|
|
lub zawodach |
uzyskać od 0 do 3 punktów ( w zależności od ilości |
|
|
sportowych |
imprez, w których brał udział ). |
|
|
odbywających się |
|
|
|
poza szkołą |
|
7. |
0 - 3 |
Udział w akademiach |
Punkty przyznawane są ( w zalezności od ilości |
|
|
i imprezach szkolnych |
imprez), gdy uczeń bierze udział w akademiach |
|
|
|
i apelach szkolnych lub występuje ( w szkole ) w |
|
|
|
czasie imprez okolicznościowych. |
8. |
0 - 2 |
Przynależność do kół |
Jeżeli uczeń należy do jednej organizacji otrzymuje |
|
|
zainteresowań, |
1 punkt. |
|
|
organizacji, klubów |
Gdy działa w kilku, uzyskuje 2 punkty. |
9. |
0 - 2 |
Pochwały |
Trzy pochwały są równoznaczne z 1 punktem. |
|
|
w dzienniku |
Gdy jest ich więcej, uczeń uzyskuje 2 punkty. |
10. |
0 - 2 |
Pełnienie funkcji |
Jeżeli uczeń znajduje się w zarządzie samorządu |
|
|
w szkole |
szkolnego, uzyskuje 2 punkty. |
|
|
|
Jeden punkt przyznawany jest, gdy dziecko jest |
|
|
|
członkiem jakiejś sekcji pomocniczej samorządu. |
11. |
0 - 2 |
Pomoc |
Punkty przyznawane są za: |
|
|
w przygotowaniu |
obsługę sprzetu grającego na dyskotekach, |
|
|
i |
pomoc w rozstawianiu ławeczek na sali |
|
|
przeprowadzaniu |
gimnastycznej, |
|
|
imprez szkolnych |
sprzątanie sprzętu sportowego, |
|
|
|
pomoc w zawieszaniu dekoracji na szkolnych |
|
|
|
uroczystościach, |
|
|
|
inne działania. |
12. |
0 - 2 |
Praca na rzecz klasy |
Punkty przyznawane są za: |
|
|
|
opiekę nad kwiatami w klasie, |
|
|
|
pomoc w przygotowaniu wieczorków, dyskotek |
|
|
|
i innych imprez klasowych, |
|
|
|
przynoszenie potrzebnych rzeczy do klasy ( np. |
|
|
|
kwiatów, listewek,eksponatów do pracowni |
|
|
|
historycznej, itp.), |
|
|
|
inne działania na rzecz klasy. |
13. |
1 |
Punktualność |
Punkty przyznawane są, jeżeli uczeń nie spóźnia |
|
|
|
się na lekcje. Dopuszczalne są 3 spóźnienia w |
|
|
|
semestrze. |
|
|
|
Powyżej tej ilości punktów nie przyznaje się. |
14. |
1 |
Wywiązywanie się |
Punkty przyznawane są, jeżeli uczeń wywiązuje się |
|
|
z obowiązków |
z obowiązków dyżurnego ( np.ściera sumiennie |
|
|
dyżurnego |
tablicę, sprząta pracownię po skończonych |
|
|
|
zajęciach, pilnuje porządku w klasie w czasie przerw |
|
|
|
pilnuje, by szatnia była zamknięta, itp.) |
15. |
1 |
Pełnienie funkcji |
Punkt przyznawany jest, gdy dziecko pełni jakąś |
|
|
w klasie |
funkcję w samorządzie klasowym lub opiekuje się |
|
|
|
dziennikiem lekcyjnym |
3) W przypadku, gdy uczeń pozostaje w kolizji z prawem lub objęty jest nadzorem
kuratora, od sumy jego punktów odejmuje się połowę maksymalnej ilości punktów, tj. 30 p.
4) W celu gromadzenia informacji o zachowaniu uczniów klas IV - VI wychowawcy
prowadzą zeszyt pochwał i uwag, w którym wszyscy nauczyciele skrupulatnie
i konkretnie notują uwagi i pochwały dotyczące zachowania każdego ucznia.
Zeszyt jest załącznikiem do dziennika lekcyjnego.
5) Informacje o zachowaniu uczniów klas I - III rejestruje się w dzienniku lekcyjnym,
stosując oznaczenia literowe: A, B, C:
A-uczeń przestrzega wszystkich ustalonych zasad,
B-czasami uczniowi nie udaje się przestrzegać wszystkich zasad,
C-uczeń często nie zachowuje się zgodnie z ustalonymi zasadami.
Zasady obowiązujące ucznia
Każdy uczeń zachowuje się w sposób kulturalny i bezpieczny w klasie,w szkole i poza nią:
-kulturalnie i grzecznie odnosi się do pracowników szkoły i kolegów,
-potrafi opanować swoje emocje: gniew, złość, agresję,
-umie współpracować z kolegami w zespole,
-udziela pomocy kolegom,
-jest punktualny, obowiązkowy, pilny, sumienny, systematycznie
odrabia prace domowe.
6)Oceny klasyfikacyjne z ajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną
zachowania, natomiast ocena zachowania nie wpływa na oceny z zajęć edukacyjnych
ani na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem
podpunktów a i b:
a) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo
wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia,któremu po raz drugi z rzędu
ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
b)Uczeń,któremu w szkole po raz trzeci ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną
zachowania, nie kończy szkoły.
7) Począwszy od klasy czwartej, w wyjątkowych sytuacjach, uczeń, który nie narusza
ogólnych norm etycznych, może ubiegać się o uzyskanie wyższej niż przewidywana
rocznej oceny zachowania, jeżeli do otrzymania jej brakuje mu jeden lub dwa punkty
wynikające z podpunktu 1. ( przepis nie dotyczy ucznia będącego w kolizji z prawem
lub objętego nadzorem kuratora). Wówczas uczeń - lub jego opiekunowie - zwraca
się w tej sprawie, nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć edukacyjnych,
do dyrektora szkoły z pisemnym wnioskiem. Po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady
Pedagogicznej, dotyczącej rozpatrzenia wniosku, dyrektor powołuje komisję w składzie:
-dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący,
-wychowawca klasy,
-pedagog szkolny,
-nauczyciel uczący w danej klasie,
-przedstawiciel Rady Uczniów.
Komisja przeprowadza z uczniem rozmowę, po której podejmuje decyzję o podwyższeniu lub pozostawieniu oceny przewidywanej. Decyzja komisji jest ostateczna. Ze swojej pracy komisja sporządza protokół zawierający skład komisji, termin rozmowy, zwięzłą informację o jej treści oraz uzasadnienie ustalonej oceny zachowania.
Protokół przechowuje się w dokumentacji szkoły w teczce „Ocena zachowania”.
KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW. EGZAMINY.
20. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy klasyfikacyjne. Klasyfikowanie śródroczne uczniów
przeprowadza się w ostatnim tygodniu przed feriami zimowymi, natomiast roczne
w ostatnim tygodniu prze feriami letnimi. Dni tygodnia ustala dyrektor szkoły.
1) Klasyfikowanie śródroczne i roczne, począwszy od klasy czwartej,polega na
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych wynikających
z planu nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
2) Począwszy od klasy czwartej, uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji ( także
w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć
edukacyjnych, może zdawać egzaminpoprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada
Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć
edukacyjnych.
3) Egzamin poprawkowy odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich, w dniu
wyznaczonym przez dyrektora szkoły. O terminie dyrektor zawiadamia ucznia i jego
rodziców nie później niż w dniu rozdania świadectw.
4) W skład komisji powołanej do przeprowadzenia egzaminu wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako
przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek
komisji.
5) Pytania ( ćwiczenia, zadania praktyczne ) egzaminacyjne na egzamin poprawkowy
przygotowuje nauczyciel egzaminujący, a zatwierdza komisja.
6) Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w
wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie,uzgodnionym
z dyrektorem szkoły.
7) Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza
klasę, z zastrzeżeniem podpunktu 8.
8) Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz
w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu
poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że zajęcia te są, zgodnie
ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
9) Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych,
jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności
ucznia na zajęciach, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na realizację
tych zajęć.
10) Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać
egzamin klasyfikacyjny. Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin ucznia
również z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności.
11) Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w
obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub
pokrewnych zajęć edukacyjnych. On też przygotowuje pytania ( ćwiczenia, zadania
praktyczne) egzaminacyjne. Termin egzaminu uzgadnia się z uczniem i jego opiekunami.
12) Począwszy od klasy czwartej, uczeń może przystąpić do egzaminu sprawdzającego
komisyjnego, jeżeli chce uzyskać wyższą niż przewidywana ocenę roczną z przedmiotu
nauczania. Zwraca się wówczas ( lub jego opiekunowie ) nie później niż siedem
dni przed feriami letnimi z pisemną prośbą do dyrektora szkoły o przeprowadzenie
egzaminu. Dyrektor wyznacza jego termin i powiadamia ucznia lub jego opiekunów.
W wypadku uzyskania przez ucznia oceny niższej niż wystawiona przez
nauczyciela, ocena ta pozostaje bez zmian, nie podlega obniżeniu.
13) Egzaminy: poprawkowy, klasyfikacyjny i sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej
i ustnej, z wyjątkiem przedmiotów : plastyka, muzyka, informatyka, technika i wychowanie
fizyczne, z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych uzupełnionych odpowiedzią
ustną.
14) Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: skład komisji ( lub imiona
i nazwiska nauczycieli, o których mowa w podpunkcie 11.), termin egzaminu, pytania,
zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i wynik egzaminu. Pisemne prace
stanowią załącznik do protokołu, który dołącza się do arkusza ocen ucznia. Tam też wpisuje
się datę oraz ocenę z egzaminu.
15) Ucznia klas I – III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wypadkach
uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno -
pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami.
16) Na wniosek rodziców i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek
wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców oraz po uzyskaniu opinii publicznej
poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, Rada
Pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy pierwszej i drugiej do klasy
programowo wyższej w ciągu roku szkolnego.
17) Nie później niż na osiem dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej,
nauczyciele ajęć edukacyjnych informują uczniów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych,
a wychowawcy o ocenach zachowania.
18) Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (końcowej) uzyskał z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocenę co najmniej 4,75 oraz jego zachowanie
oceniono co najmniej jako bardzo dobre, otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
19)Uczeń lub jego opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają,
że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena zachowania
została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny.
Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno -
wychowawczych.W przypadku uznania zastrzeżeń za zasadne dyrektor powołuje komisję,
która :
a) w przypadku oceny z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości
i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej , oraz ustala roczną ocenę; termin
sprawdzianu ustala się z uczniem i jego opiekunami; w skład komisji wchodzą:
-dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący,
-nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
-dwóch nauczycieli szkoły ( lub innej podstawowej ) prowadzących
takie same zajęcia edukacyjne;
b) w przypadku oceny zachowania komisja ustala ją w drodze głosowania
zwykłą większością głosów ; przy równej liczbie głosów decyduje głos
przewodniczącego komisji; w skład komisji wchodzą :
-dyrektor szkoły lub wicedyrektor jako przewodniczący,
-wychowawca klasy,
-wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne
w danej klasie,
-pedagog,
-przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
-przedstawiciel rady rodziców.
Ustalone przez komisję oceny nie mogą być niższe od wcześniej ustalonych. Są to
oceny ostateczne, z wyjątkiem rocznej oceny niedostatecznej z zajęć edukacyjnych, która
może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
Uczeń lub jego opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia również w wypadku oceny
uzyskanej z egzaminu poprawkowego, w terminie do 5 dni od przeprowadzenia
egzaminu. Ustalona wówczas przez komisję ocena ( wg procedur jak wyżej ) jest
ostateczna.
20)Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli uzyskał oceny klasyfikacyj ne końcowe wyższe
od oceny niedostatecznej i ponadto przystąpił do sprawdzianu w ostatnim roku nauki
( w klasie VI ), tj. sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności ustalonych w
standardach wymagań będących podstawą jego przeprowadzenia. Sprawdzian ten
przeprowadzany jest w terminie i według procedur ustalonych przez Centralną
Komisję Egzaminacyjną. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły, nie
odnotowuje się go na świadectwie jej
ukończenia.
21) Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu , o którym mowa w podpunkcie 20. ,
w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły
podstawowej i przystępuje do niego w następnym roku.
22)W szczególnych wypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających
przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji
okręgowej może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do niego. Czyni to na
udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, który składa go w porozumieniu z rodzicami
(prawnymi opiekunami ) ucznia.
INFORMOWANIE RODZICÓW O WYNIKACH UCZNIÓW
21. O klasyfikacyjnych ocenach śródrocznych uczniów informuje rodziców wychowawca,
w ostatnim tygodniu przed feriami zimowymi, w dniu wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
1) Zebrania, na których wychowawca informuje rodziców o bieżących postępach uczniów,
odbywają się w listopadzie i kwietniu.Wychowawca może w tym celu organizować
dodatkowe zebrania.
2) O przewidywanej klasyfikacyjnej ocenie niedostatecznej wychowawca informuje
rodziców miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym.Uzyskanie informacji rodzice
potwierdzają podpisem w dzienniku lekcyjnym w rubryce „ Kontakty wychowawcze
z rodzicami”. W wypadku nieprzybycia wezwanych do szkoły rodziców, wychowawca
przekazuje informację listownie (listem poleconym).
ZASADY OBOWIĄZUJĄCE
W PRZEDMIOTOWYCH SYSTEMACH OCENIANIA
22. Zasady oceniania osiągnięć z danego przedmiotu zwane przedmiotowymi systemami
oceniania (pso) opracowują nauczycielskie zespoły przedmiotowe.
1) Kryteria ocen powinny być czytelne dla uczniów i rodziców.
2) W stawianiu wymagań przez nauczycieli należy skupić się na następującym
ocenianiu:
- na stopień dopuszczający- wymagania konieczne, obejmujące wiadomości
i umiejętności potrzebne w życiu, stanowiące opanowanie
(mimo braków) w znacznym stopniu wiadomości i umiejętności
podstawowych,
- na stopień dostateczny -wymagania podstawowe, obejmujące wiadomości
i umiejętności łatwe do opanowania przez uczniów przeciętnie
uzdolnionych, najważniejsze z punktu widzenia dalszej edukacji,
użyteczne w życiu codziennym,
- na stopień dobry - wymagania rozszerzające, obejmujące wiadomości
i umiejętności mniej przystępne, bardziej złożone, poszerzające
relacje między elementami treści,
- na stopień bardzo dobry - wymagania dopełniające, pełne- obejmujące
pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem
nauczania, wymagające korzystania z różnych źródeł wiedzy,
- na stopień celujący - wymagania wykraczające, nie objęte
programem, obejmujące wiadomości i umiejętności znacznie
wykraczające poza program nauczania,wynikające z indywidualnych
zainteresowań uczniów.
3) Do sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów należą :odpowiedzi ustne,
prace pisemne ( testy, sprawdziany, prace klasowe , opracowania ), zadania domowe,
różne formy aktywności na lekcji.
4) Ustala się następujące zasady stosowania prac klasowych i sprawdzianów:
a) prace klasowe powinny być zaplanowane na początku okresu klasyfikacyjnego,
b) za niedopuszczalne uważa się pisanie przez ucznia dwóch prac klasowych w ciągu
dnia,
c) prace klasowe muszą być zapowiadane co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem,
d) w ciągu tygodnia uczniowie mogą pisać dwie prace klasowe ( w wypadku zmiany
terminu na ich prośbę – w tygodniu mogą odbyć się trzy prace),
e) sprawdziany – rozumiane jako forma pisemnego sprawdzenia wiadomości
i umiejętności z trzech ostatnich lekcji danego przedmiotu ( tzw. „kartkówki”
niezapowiadane ) - powinny być stosowane jako motywacja ucznia do
systematycznej pracy, a nie czynnik stresujący go; niewskazane jest nadużywanie tej
formy,
f) prace klasowe są obowiązkowe – jeżeli uczeń nie pisał pracy z usprawiedliwionych
przyczyn, powinien ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
5)Sprawdzone i ocenione prace klasowe winny być oddane uczniom w terminie dwutygodniowym,
z wyjątkiem wypracowań klasowych, gdzie dopuszcza się termin trzech tygodni,
6) Każdą sprawdzoną pracę klasową uczeń otrzymuje do domu w celu pokazania jej
rodzicom. Zobowiązany jest do zwrócenia pracy nauczycielowi na następnych zajęciach.
7) Prace klasowe stanowią dokumentację szkolną, którą nauczyciel przechowuje do końca
sierpnia danego roku.
8) Za zgodą nauczyciela uczeń może poprawić niekorzystny wynik pracy klasowej, tj. stopień
niedostateczny lub dopuszczający, w terminie z nim uzgodnionym.
9) Nie ocenia się ucznia na pierwszych zajęciach po usprawiedliwionej nieobecności
w szkole.
PRZEPISY KOŃCOWE
23. Nieuwzględnione w wewnątrzszkolnym systemie oceniania uczniów sprawy reguluje
aktualne rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
|