16-12-2023r.
godzina 21:26
www.bip.gov.pl
 
ELIMINACJE MIEJSKO – GMINNE OGÓLNOPOLSKIEGO TURNIEJU WIEDZY POŻARNICZEJ POD HASŁEM „MŁOD
Nowy dowód osobisty od 1 marca. Co się zmieni ?
Informacje o zmianach w urzędach po 01 marca 2015 roku.
Budżet na rok 2015 przyjęty
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap II
Gmina odzyskała 280.000 zł VAT
Wybory Burmistrza II tura
Rada Miejska VII Kadencji
Tereny Inwestycyjne w Żurominie
Wbudowanie aktu erekcyjnego pod nowy budynek KRUS-u w Żurominie
Koncepcja budowy obwodnicy płd-wsch Żuromina
Zabytek na pierwszym planie
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap I
YouthBank z wizytą w Urzędzie Gminy i Miasta Żuromin
Plan Żuromina
Regulamin
Formularz zgłoszenia zadania
Karta do głosowania
Projekty unijne 2010-2014
Inwestycje 2010-2014
Inwestycje 2006-2010
Inwestycje wykonane w 2014 roku
Planowane formy aktywizacji zawodowej przez PUP Żuromin w 2014 roku
Nabór na wolne stanowisko pracy w Wydziale Finansowym
Wybory Prezydenta RP - 2015
Harmonogram Zebrań Wiejskich - Wybór Sołtysa Kadencja 2015 - 2019 rok
Wybory Samorządowe 2014
Usuwanie i utylizacja materiałów zawierających azbest
Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska
OSTRZEŻENIA METEOROLOGICZNE
OBWIESZCZENIE o zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Sygnały alarmowe
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
KOMUNIKAT CEIDG: WAŻNA INFORMACJA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
www.mikroporady.pl
PAŃSTWOWA INSPEKCJA OCHRONY ROŚLIN I NASIENNICTWA
Ogłoszenie w sprawie uruchomienia Agencji Pocztowej w gminie miejsko-wiejskiej Żuromin
Rys historyczny...
Liczba mieszkańców
Urodzenia w mieście i gminie w latach 2005 - 2012
Zdjęcia Żuromina i okolic
Komenda Powiatowa Policji
OGŁOSZENIA Wydziału OKSZiSS
M-G Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Ogłoszenia Wydziału Infrastruktury Budownictwa i Ochrony Środowiska
Ochrona Środowiska
Konsultacje społeczne strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Informacja o dotacji
Harmonogram wywozu nieczystości stałych z Gminy i Miasta Żuromin 2015r
Ogłoszenia wydziału
Uchwały dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi
Informacje dla przedsiębiorców
Ogłoszenia Wydziału Geodezji Gospodarki Nieruchomościami Rolnictwa i Planowania Przestrzennegp
Zespół Szkół nr1 w Żurominie
Zespół Szkół nr2 w Żurominie
SSP w Będzyminie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Chamsku
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Kliczewie D.
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Poniatowie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Raczynach
Przedszkole nr1 w Żurominie
Przedszkole nr2 w Żurominie
ORLIK Żuromin
Spis organizacji pozarządowych
Pełnomocnik do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi
Ogłoszenia w organizacjach pozarządowych
Sprawozdanie z konsultacji
Małe granty
Proste
Graficzne
Rejestr zmian
Witryna odwiedzona 763443 raz(y)


[Panel administracyjny]

Archiwum :: Archiwum 2012 :: Komenda Powiatowa Policji Archiwum :: Komenda Powiatowa Policji :: Ruch Drogowy



 

RUCH DROGOWY






 

                   Kierownik Ruchu Drogowego  st. asp. Jan  Składanowski

           telefon służbowy - (0 - 23) 657-12-41

 


Bezpieczeństwo pieszych - ruszyła kampania „Piesi” – Użyj wyobraźni

 

Piesi są najmniej chronionymi uczestnikami ruchu drogowego i niejednokrotnie stają się ofiarami tragicznych wypadków.

Można się o tym przekonać przeglądając policyjne statystyki, ponad 35 procent ofiar zabitych w wypadkach to piesi.

Zagrożenie pieszych na drogach w Polsce jest nawet kilkakrotnie wyższe niż w innych krajach. Każdego roku około 16 tysięcy pieszych ulega wypadkom drogowym (32,1proc. ogółu), w których ginie blisko 2 tysiące osób (35,2 proc. ogółu zabitych), a ponad 15 tysięcy odnosi obrażenia ciała (24 proc. ogółu).

Niepokojące jest, że bardzo dużo potrąceń ma miejsce na przejściach dla pieszych (w 2007 roku 28,5 proc.).

Wychodząc naprzeciw zdiagnozowanym zagrożeniom dotyczącym tej kategorii uczestników ruchu, Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji podjęło decyzję o zainicjowaniu kampanii profilaktyczno-edukacyjnej pn. „Piesi”.

Inicjatywa podjęcia działań zmierzających do polepszenia bezpieczeństwa pieszych spotkała się z szerokim odzewem innych instytucji i organizacji społecznych, co pozwoliło zawiązać koalicję na rzecz bezpieczeństwa pieszych.

Celem działań jest dążenie do zmniejszenia liczby potrąceń pieszych przez kierujących pojazdami, a także podniesienie świadomości osób pieszych na temat zagrożeń z jakimi mogą spotkać się na drodze.

W czasie złej widoczności, gdy pieszy ma na sobie ubranie w spokojnych szaro-czarnych kolorach i nie posiada na wierzchniej odzieży elementów odblaskowych, kierowca dostrzega go z dużym opóźnieniem.

Pamiętajmy, że w ciemnościach pieszy widzi reflektory samochodu nawet z odległości kilku kilometrów, ale kierowca dostrzeże go dopiero, gdy zauważy sylwetkę człowieka w zasięgu świateł samochodu. Po ciemku, bez elementów odblaskowych, jesteśmy widoczni w światłach mijania z odległości zaledwie 20 – 30 metrów.

Jeśli kierowca jedzie prędkością 90 km / godz., to pokonuje 25 metrów drogi w ciągu jednej sekundy i nie ma szans na jakąkolwiek reakcję gdy zauważy na swojej drodze pieszego.

Jeśli jednak pieszy wyposażony jest w element odblaskowy, odbijający światła samochodu, kierowca spostrzeże go już z odległości 130 -150 metrów, czyli około pięciu razy szybciej ! To może uratować pieszemu życie.

Powszechne stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie - zawieszki, opaski, kamizelki, jaskrawe parasolki i.in., spowoduje, że szansa pieszego na uniknięcie potrącenia w warunkach złej widoczności znacznie wzrośnie, nawet jeśli popełni on błąd np. będzie się poruszał niewłaściwą stroną jezdni.

Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków (z tylu i z przodu).

Prawo o ruchu drogowym stanowi, że dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze, po zmierzchu, poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Do tego zapisu nikogo nie trzeba przekonywać, warto jednak namówić dzieci, aby nosiły „odblaski”, nawet jeśli przepisy tego nie wymagają, czyli najlepiej przez całą jesień, zimę i wczesną wiosnę, zarówno w dzień jak i po zmierzchu.

Nie tylko poza obszarem zabudowanym ale wszędzie gdzie się poruszają. Zwyczaj ten powinien dotyczyć wszystkich pieszych niezależnie od wieku i obowiązujących przepisów prawa.

Podstawową regułą bezpieczeństwa jest zasada „widzieć i być widocznym”.


Ferie zimowe to czas wzmożonego ruchu na drogach, a także dużo gorsze, niż zwykle warunki jazdy. Zrób wszystko, co w Twojej mocy, by Twoje dziecko było bezpieczne – w drodze na zimowisko, w domu i poza nim.

PODRÓŻUJĄC WŁASNYM AUTEM PAMIĘTAJ, ABY:

·         sprawdzić stan techniczny pojazdu i usunąć nawet najdrobniejsze usterki

·         odpowiednio zamocować foteliki dla dzieci dostosowane do ich wieku i wagi (w fotelikach należy przewozić dzieci do 12 roku życia, których wzrost nie przekracza 150 cm)

·         zapinać pasy bezpieczeństwa nawet na krótkich trasach oraz na drogach dobrze Ci znanych

·         przewozić wszelkie (nawet małe) przedmioty w bagażniku, ponieważ pozostawione luzem przy gwałtownym hamowaniu mogą być przyczyną nieszczęścia

·         uczulić dzieci, aby opuszczały auto zawsze od strony chodnika

·         zapewnić dzieciom odpowiednie elementy odblaskowe podczas przemieszczania się pieszo po zmierzchu 

Przed wyjazdem na ferie powinno się też przypomnieć dziecku podstawowe zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tym celu warto skorzystać z pomocnego narzędzia, jakim jest bezpłatny program multimedialny „Bezpieczeństwo dla Wszystkich” znajdujący się na stronie http://bezpieczenstwo.renault.pl/. Ten sam program, ciekawe zabawy i quizy w nim zawarte, pomogą też umilić ferie, jeśli dziecko zostaje w domu.

JEŚLI DZIECKO WYJEŻDŻA NA ZIMOWISKO:

·         sprawdź, czy organizator ma zezwolenie na prowadzenie zimowiska w oferowanym miejscu i czy zapewnia dzieciom opiekę medyczną

·         upewnij się, czy organizator ubezpiecza imprezę od następstw nieszczęśliwych wypadków

·         sprawdź, czy organizator jest zarejestrowany w kuratorium oświaty (kolonie i zimowiska powinny być zgłaszane do właściwego kuratorium oświaty) i czy opiekunowie mają uprawnienia i przygotowanie zawodowe do tej pracy

·         potwierdź, czy z dziećmi jedzie odpowiednia liczba opiekunów (1 na 15 dzieci)

·         dokładnie sprawdź, czy firma przewozowa ma zezwolenie na krajowy przewóz osób i czy dysponuje taborem zastępczym w razie awarii

·         upewnij się, czy pojazd, którym mają jechać dzieci, ma ważne badania techniczne (autobus powyżej 15 miejsc-badania co pół roku), ubezpieczenie OC oraz inne (np. NW)

·         zaopatrz dziecko w kartkę z niezbędnymi danymi osobowymi, telefonami, pod które można dzwonić w razie potrzeby, ale także m.in. z informacją o lekach, jakie przyjmuje czy na co jest uczulone

·         nie pozwól dziecku zabierać ze sobą wartościowych przedmiotów, aby uniknąć kradzieży


Opiekunowie dzieci oraz organizatorzy wyjazdu zawsze mogą poprosić o kontrolę autokaru przewożącego dzieci lub młodzież na zimowy wypoczynek. Kontrolę może przeprowadzić policja lub Inspekcja Transportu Drogowego. Ważne jedynie, by o terminie wyjazdu powiadomić służby nieco wcześniej (co najmniej kilka dni przed wyjazdem). Policjanci lub inspektorzy sprawdzą stan techniczny pojazdu, czas pracy kierowców oraz ich trzeźwość.

JEŚLI DZIECKO ZOSTAJE W DOMU:

 

·         spróbuj mu umożliwić uczestnictwo w półkoloniach, zajęciach zorganizowanych w szkołach, świetlicach czy domach kultury

·         jeśli to nie możliwe, na czas nieobecności rodziców lub opiekunów w domu zapewnij najmłodszym opiekę osoby zaufanej

·         zostaw przy telefonie swój numer telefonu, numery osób zaufanych oraz numery alarmowe (997 – policja, 998 – straż pożarna, 999 – pogotowie ratunkowe)

·         przekaż sąsiadom klucze do domu, na wypadek gdyby dziecku potrzebna była pomoc (np. w razie pożaru)

·         przypomnij o konieczności zamykania drzwi od wewnątrz i o zakazie wpuszczania osób nieznajomych do domu

JEŚLI DZIECKO BAWI SIĘ POZA DOMEM NAUCZ JE, BY:

·         klucze do mieszkania nosiło zawsze dobrze zabezpieczone pod odzieżą i nie podawało nikomu swojego adresu

·         pod żadnym pozorem nie ulegało namowom nieznajomych, by wpuścić ich do mieszkania

·         nie wsiadało do samochodów osób nieznajomych

·         nie ulegało nieznajomym proponującym słodycze, spacer lub zapraszającym do swoich mieszkań

·         nie przyjmowało na przechowanie żadnych przedmiotów od nieznajomych (mogą pochodzić z przestępstwa)

Życzymy Dzieciom i Rodzicom miłych i bezpiecznych ferii zimowych!


Uwagi do rowerzystów

Rowerzysta powinien pamiętać, że:

·         Na przejściu dla pieszych kierowca spodziewa się obiektu poruszającego się z prędkością pieszego. wjeżdżając na rowerze na przejście dla pieszych nie tylko łamiemy przepisy ale narażamy się na to, że kierowca nas w porę nie zauważy.

·         Oświetlenie, to nie tylko obowiązkowe wyposażenie roweru, to także szansa, że zostaniemy dostrzeżeni przez kierowcę odpowiednio wcześnie a nie wtedy, gdy jest za późno na hamowanie.

·         Nie należy bezgranicznie wierzyć w posiadanie pierwszeństwa przejazdu. Lepiej zachować rozwagę przy przejeżdżaniu przez przejazd dla rowerzystów niż narazić się na obrażenia ciała w kontakcie z pojazdem.

·         Rowerzysta może korzystać z pobocza lub jezdni tylko w razie braku drogi dla rowerów lub rowerów i pieszych.

·         Kask, mimo że nie jest obowiązkowy, znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo urazu podczas kolizji lub upadku z roweru. Myśleć trzeba przed zdarzeniem. Później już może nie być czym.

Czasem warto, a nawet trzeba zrezygnować z jazdy rowerem. Jeśli nie musisz

·         nie ryzykuj jazdy po bardzo ruchliwej jezdni, nie wsiadaj także na rower podczas złej widoczności – w czasie mgły, deszczu czy o zmierzchu na źle oświetlonej drodze. W takich warunkach łatwo o wypadek.

Poza tym, każdy rowerzysta powinien pamiętać, że:

·         rowerzysta jadący drogą przeznaczoną dla rowerzystów i pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;

·         korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

·         opiekuje się on osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem;

·         szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 60 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów;

·         kierujący rowerem korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;

·         przewozić pasażera na specjalnym siodełku oraz kierować rowerem wieloosobowym może tylko osoba, która ukończyła 17 lat;

·         kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni, jeśli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10 oraz pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającym pojazdom;

Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:

·         jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu,

·         jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach,

·         czepiania się pojazdów.

Rowerzysto pamiętaj o powyższych zaleceniach.

 

·         nie ryzykuj jazdy po bardzo ruchliwej jezdni, nie wsiadaj także na rower podczas złej widoczności – w czasie mgły, deszczu czy o zmierzchu na źle oświetlonej drodze. W takich warunkach łatwo o wypadek.

Poza tym, każdy rowerzysta powinien pamiętać, że:

·         rowerzysta jadący drogą przeznaczoną dla rowerzystów i pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;

·         korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

·         opiekuje się on osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem;

·         szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 60 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów;

·         kierujący rowerem korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;

·         przewozić pasażera na specjalnym siodełku oraz kierować rowerem wieloosobowym może tylko osoba, która ukończyła 17 lat;

·         kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni, jeśli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10 oraz pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającym pojazdom;

Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:

·         jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu,

·         jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach,

·         czepiania się pojazdów.

Rowerzysto pamiętaj o powyższych zaleceniach. 

                                                                          Oficer Prasowy 

                                                               Komendanta Powiatowego Policji

                                                                            w Żurominie                                                                       sierż. szt. mgr Tomasz Wnuk


APEL Komendanta Powiatowego Policji w Żurominie

Każdego dnia środki masowego przekazu informują nas o tragediach na naszych drogach. Tylko w ciągu 11 miesięcy bieżącego roku na drogach naszego powiatu zaistniało 30 wypadków w tym 7 ze skutkiem śmiertelnym, łącznie zginęło 8 osób a 30 zostało rannych. Analizując przyczyny wypadków ze skutkiem śmiertelnym, stwierdzono, że w 4 przypadkach kierowcy znajdowali się pod działaniem alkoholu, w dwóch przypadkach przyczyną była prędkość, natomiast w jednym przypadku brak oświetlenia przy rowerze. Przykłady można mnożyć. Czy one nas poruszają? Czy nie przyzwyczailiśmy się do tych informacji i myślimy, że to może spotkać każdą osobę, ale na pewno nie nas?

Często po zmroku, w jesiennej mgle, kierujący pojazdem w ostatniej chwili dostrzega poruszającego się drogą pieszego. Rozpędzony samochód niestety nie zatrzyma się w miejscu.

Przecież tak niewiele potrzeba , byśmy mogli przyczynić się do naszego wspólnego bezpieczeństwa i ocalić życie własne i innych.

Wystarczy trzeźwy i jadący rozważnie samochodem kierowca, poruszający się po lewej stronie drogi i przechodzący w miejscach dozwolonych pieszy, używanie przez pieszych i rowerzystów w nocy i w czasie niedostatecznej widoczności oświetlenia, elementów odblaskowych, które będą widoczne ze znacznej odległości.

Apeluje do wszystkich kierowców, rowerzystów i pieszych o zachowanie szczególnej ostrożności w okresie przedświątecznym jak również Świąt Bożego Narodzenia.

Niech te wstrząsające fakty o tragediach na naszych drogach poruszą nasze sumienia, abyśmy nigdy nie zapomnieli, że mamy tylko jedno życie, które jest darem Bożym i jesteśmy za nie odpowiedzialni.

Niech krzyże stawiane wzdłuż ulic w naszych wioskach i miastach przypominają nam, że życie jest zbyt cenne, by je zostawiać na drodze.

 


          Jak dziecko postrzega ruch drogowy

                                                     Widzenie
    Pole widzenia osoby dorosłej wynosi około 180° – dziecka do 8 lat około 70°. Dziecko widzi kontrastami. Potrzebuje 3-4 sekundy, by odróżnić stojący samochód od samochodu jadącego powoli. Postrzega ulicę (ruch drogowy) w sposób statyczny. Myli wielkość i odległość. Myli pojęcia „widzieć” i „być widzianym”. Nie uświadamia sobie złudzeń optycznych. Pole widzenia dziecka w wieku około 6 lat mieści się na wysokości około 1 metra nad ziemią.
                                                                  Słyszenie
    Dziecko ma dobry słuch, ale nie jest w stanie określić dokładnie źródła dźwięku. Hałasy ulicy utrudniają dziecku koncentrowanie się na ruchu drogowym. Dziecko reaguje tylko na jeden dźwięk na raz, najważniejszy dla niego.
                                           Zależność przyczynowo-skutkowa
    Dziecko nie rozumie dobrze zależności pomiędzy przyczyną i skutkiem i nie wie, jak zmieni się sytuacja na drodze.
                                                Odległość – czas – prędkość
    Dziecko ma trudności z oceną odległości. Nie ma też poczucia czasu, dlatego nie potrafi dobrze ocenić prędkości, tzn. stosunku odległości i czasu.
                                                        Przykład dorosłych
    Dzieci naśladują zachowanie dorosłych, ale wyciągają błędne wnioski z obserwacji ich zachowania.
                                                     Fałszywe wyobrażenia
    Dzieci traktują ulicę jak miejsce do zabawy. Uważają, że samochód to przyjazny przedmiot, a na przejściach dla pieszych nie może się im stać nic złego.


                             Dziecko w foteliku

Pamiętając o bezpieczeństwie, szczególną uwagę należy zwrócić na dzieci, zwłaszcza, że one same najczęściej nie upomną się o to by zapewnić im bezpieczne warunki podróży. Przepis nakazujący: "w pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do lat 12, nie przekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym" - nie budzi kontrowersji. Foteliki dla dzieci spełniają w aucie kilka ról. Podczas jazdy umiejscawiają dziecko, nie pozwalając mu przemieszczać się po wnętrzu samochodu. Zabezpieczają je przed skutkami gwałtownych hamowań czy zmian kierunku jazdy. W razie wypadku czy kolizji foteliki pełnią dla dziecka funkcję ochronną, dając szanse na zmniejszenie skutków zderzenia, opóźniają ruch dziecka, rozkładają działające podczas wypadku siły na większy obszar i ukierunkowują je na silniejsze części ciała (klatkę piersiową i miednicę).

Mówiąc o przewożeniu dzieci w samochodach należy przypomnieć, kolejny bardzo istotny zapis prawa o ruchu drogowym: "kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego". Artykuł ten dotyczy wszystkich samochodów osobowych oraz autobusów i samochodów ciężarowych, nawet wtedy, gdy nie są one wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Jeśli kierowca nie ma jak zamocować fotelika w pojeździe, to nie może przewozić dziecka na przednim siedzeniu. "Kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera". To zapis chroniący dzieci przed negatywnym działaniem poduszki powietrznej.


                           
PYTANIA   I   ODPOWIEDZI

Jakie konsekwencję mi grożą jeżeli nie będę miał przy sobie polisy OC?

Zgodnie z art. 38  pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) dokument stwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzający opłacenie składki tego ubezpieczenia, kierujący jest zobowiązany mieć przy sobie oraz okazywać na żądanie uprawnionego organu.

            Niezależnie od mandatu, za nieokazanie dokumentu świadczącego o zawarciu umowy ubezpieczeniowej OC lub opłaceniu składki tego ubezpieczenia policjant zgodnie z  prawem zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu, a ponadto pojazd zostanie usunięty na parking strzeżony na koszt właściciela.  

W jaki sposób cudzoziemiec jest karany za popełnione wykroczenie?

Mandatem karnym gotówkowym, może być nałożona grzywna jedynie wobec osoby czasowo przebywającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub niemającej stałego miejsca zamieszkania albo pobytu. Mandat taki staje się prawomocny z chwilą uiszczenia grzywny funkcjonariuszowi, który ją nałożył.

Odmowa przyjęcia mandatu bądź nieuiszczenie grzywny rodzi skutek prawny w postaci skierowania wniosku o ukaranie do Sądu Rejonowego Wydz. Grodzki. W stosunku do osób przebywających jedynie czasowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskie zachodzi uzasadniona obawa, że rozpoznanie sprawy w postępowaniu zwyczajnym będzie niemożliwe lub znacznie utrudnione, dlatego też stosuje się tryb przyspieszony.

Sąd skazując osobę czasowo przebywającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zarządza zatrzymanie jej paszportu lub innego dokumentu uprawniającego do przekroczenia granicy, na czas do stawienia się do wykonania kary lub uiszczenia grzywny w terminie 3 dni, pod rygorem wykonania zastępczej kary aresztu, którą na wypadek nieuiszczenia grzywny w terminie orzeka przyjmując 1 dzień aresztu za równoważny grzywnie od 20 zł do 150 zł, przy czym kara zastępcza nie może przekroczyć 30 dni aresztu; zarządza ponadto, na wypadek nieuiszczenia grzywny w terminie 3 dni, natychmiastowe wykonanie kary zastępczej.

Czy mogę kierować pojazdem w Polsce na angielskim prawie jazdy?

Zgodnie z  prawem  ,,Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpowiednim pojazdem silnikowym może kierować osoba posiadająca ważne zagraniczne prawo jazdy wydane przez : 1) państwo członkowskie Unii Europejskiej – w okresie ważności prawa jazdy.”     

Czy słuchając głośnej muzyki w samochodzie popełniam wykroczenie?

Przepisy ruchu drogowego nie zabraniają słuchać głośnej muzyki, należy jednak pamiętać o tym, że wywołanie nadmiernego hałasu może być odebrane jako zakłócanie spokoju, porządku publicznego lub spoczynku nocnego, a to z kolei stanowi wykroczenie za które grozi kara aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.

Odrębnym i ważnym zagadnieniem jest słuchanie głośnej muzyki w samochodzie w ruchu miejskim – w ten sposób kierujący ogranicza sobie możliwość usłyszenia sygnałów pojazdu uprzywilejowanego.

Czy mogę kierować pojazdem w Polsce posiadając kanadyjskie prawo jazdy?

Kanada nie była stroną Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r ( Dz. U. Nr 5 poz. 40 i 44), dlatego też kanadyjskie krajowe prawo jazdy nie uprawnia Pana do kierowania pojazdem w Polsce.

Można  kierować pojazdem w Polsce posiadając międzynarodowe prawo jazdy. Kanada znalazła się bowiem na liście państw, które ratyfikowały postanowienia Konwencji o ruchu drogowym sporządzonych w Genewie dnia 19 września i w Wiedniu dnia 8 listopada 1968r. w kwestii wzoru międzynarodowego prawa jazdy określonego w ww. przepisach.

Czy posiadając autobus będę musiał wyposażyć go w pasy bezpieczeństwa dla pasażerów?

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa przez kierowcę  i pasażerów jest uregulowany przez prawo.  Wymóg używania pasów obowiązuje zatem od 1998r. jeżeli pojazd był w nie wyposażony.  Zmiany te nie dotyczą pojazdów już zarejestrowanych i użytkowanych.

Reasumując, należy wyraźnie podkreślić, że wprowadzenie jako wyposażenia pasów bezpieczeństwa w autobusach jest jak na razie wymogiem dla producentów oraz importerów tych pojazdów i znalazło swoje odzwierciedlenie w stosownych uregulowaniach homologacyjnych.

Skradziono mi prawo jazdy. Czy mogę poruszać się na zaświadczeniu otrzymanym z Policji?

Zgodnie z prawem   prawo jazdy zalicza się do dokumentów, które kierujący jest zobowiązany mieć przy sobie oraz okazywać na żądanie uprawnionego organu. Zaświadczenie o kradzieży dokumentu wystawione przez jednostkę Policji nie jest dokumentem uprawniającym do kierowania pojazdem. Jest to dokument poświadczający jedynie fakt zawiadomienia Policji o zaistniałym zdarzeniu, lecz nie zastępuje on utraconego dokumentu.

W związku z powyższym  kierowanie pojazdem przez osobę posiadającą przy sobie tylko zaświadczenie o kradzieży dokumentów stanowi wykroczenie z art. 95 Kodeksu wykroczeń.


                          Bezpieczeństwo w ruchu drogowym   

Każdego dnia na drogach dochodzi do licznych zdarzeń drogowych. Często kierowcy nie wiedzą, co w takich sytuacjach robić. Ich nieprawidłowe zachowania wynikają z nieznajomości podstawowych zasad. Policjanci udzielają niezbędnych porad kierującym pojazdami m.in., jak zachować się w przypadku kolizji drogowej czy podczas kontroli drogowej.

Wypadek drogowy, inaczej nazywany komunikacyjnym, to nagłe zdarzenie w ruchu drogowym, w wyniku którego nastąpiła śmierć uczestnika ruchu, uszkodzenie ciała lub znaczna szkoda materialna. Jak wynika z policyjnych statystyk, większość wypadków powstaje w wyniku: skłonności kierujących do brawurowej jazdy, nieuwagi, lekkomyślności, w tym również prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu. Wypadków drogowych nie jesteśmy w stanie uniknąć. Są one nieuchronnym następstwem rozwoju motoryzacji. Możemy jednak ograniczyć ich liczbę oraz skutki.

                                                             Pamiętajmy!          

Nie wolno siadać za kierownicą, gdy jesteś zmęczony lub niewyspany, albo gdy źle się czujesz. Nigdy nie siadaj za kierownicą po wypiciu alkoholu. Nie przekraczaj dozwolonej przepisami prędkości. Zawsze stosuj się do znaków i sygnałów drogowych. Przestrzegaj zasady ograniczonego zaufania i szczególnej ostrożności, przede wszystkim wtedy, gdy przejeżdżasz skrzyżowanie, przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów. W dalsze trasy staraj się wybierać ze znajomymi i unikaj postojów na odosobnionych pustych parkingach lub w miejscach. Jedź ostrożnie i myśl o tym, co dzieje się na drodze – analizuj sytuację. Wyobraźnia to podstawowa cecha dobrego kierowcy. Dziecko do 12 roku życia, nie przekraczające 150 cm wzrostu, przewozić należy w foteliku ochronnym lub w innym urządzeniu do przewożenia dzieci odpowiadającym wzrostowi i wadze dziecka oraz odpowiednim wymaganiom technicznym.

Kolizje drogowe – porady    

Osoby biorące udział w kolizji mogą sprawę zakończyć same, jeśli wspólnie uznają, że okoliczności zdarzenia nie budzą wątpliwości. W takim przypadku wymieniają się oświadczeniami (warto odpowiedni blankiet wozić w samochodzie), a następnie zgłaszają się z takimi oświadczeniami do swoich ubezpieczycieli, informując o zdarzeniu. Jeśli okoliczności zdarzenia lub ich ocena dokonana przez uczestników jest niejednoznaczna, w takim przypadku należy wezwać policję. Funkcjonariusze posiadają niezbędne kwalifikacje i usprawnienia do rozstrzygnięcia tego typu sporów.

W przypadku kolizji obowiązkiem uczestników jest niezwłoczne usunięcie z jezdni pojazdów biorących w niej udział. Nie wolno jednak tego robić, jeśli doszło do wypadku z ofiarami. Jeśli usunięcie pojazdu nie będzie możliwe, wtedy obowiązkiem kierowcy jest odpowiednio oznakować miejsce zdarzenia. Musi on – jeśli jest to możliwe – włączyć światła awaryjne, a także ustawić trójkąt ostrzegawczy. Gdy do kolizji doszło na autostradzie lub drodze ekspresowej, trójkąt ustawiamy w odległości 100 m od unieruchomionych pojazdów. Na innych drogach poza obszarem zabudowanym w odległości 30-50 m od pojazdów.

Kiedy na miejsce przyjadą policjanci, uczestnicy zdarzenia mają obowiązek bezwzględnie dostosować się do wydawanych przez nich poleceń. Funkcjonariusze określają winnego zdarzenia drogowego. Jeśli wskazany nie zgadza się z oceną policjantów, kierują oni wniosek o rozstrzygnięcie sporu do sądu grodzkiego właściwego dla terenu, na którym zaistniała kolizja.

Mandaty karne

Policjanci nakładają grzywny tylko w postaci mandatu kredytowego (nie pobierają gotówki), z wyjątkiem sprawców wykroczeń nie mających stałego miejsca zamieszkania na terenie Polski, na których nakłada się mandaty gotówkowe. Warunkiem nałożenia mandatu karnego za każde wykroczenie jest wyrażenie przez sprawcę wykroczenia zgody na przyjęcie mandatu.

Funkcjonariusz, który nakłada na kierującego grzywnę w drodze mandatu karnego, ma obowiązek poinformować go o prawie odmowy jego przyjęcia, a także o liczbie punktów karnych, które zostaną wpisane na jego konto do policyjnej ewidencji. Informacja o punktach jest wpisywana na odcinku mandatu karnego wręczanego sprawcy wykroczenia. W przypadku, gdy sprawca wykroczenia korzysta z prawa odmowy przyjęcia mandatu, sprawa jest kierowana do sądu grodzkiego, który orzeka, czy rację miał policjant, czy też osoba, która odmówiła przyjęci mandatu.

W razie odmowy przyjęci mandatu lub nieuiszczenia w wyznaczonym terminie grzywny nałożonej mandatem kredytowym, organ, którego funkcjonariusz nałożył grzywnę, występuje do sądu z wnioskiem o ukaranie. Uprawnionym do uchylenia prawomocnego mandatu karnego jest sąd właściwy do rozpoznania sprawy, na którego obszarze działania grzywna została nałożona. Uchylając mandat karny, nakazuje się podmiotowi, na rachunek którego pobrano grzywnę, zwrot uiszczonej kwoty.

Kontrola drogowa     

Pojazd powinien być zatrzymany w miejscu, gdzie nie utrudnia to ruchu i nie zagraża jego bezpieczeństwu. W celu dojazdu do wyznaczonego miejsca, policjant może wydać kontrolowanemu uczestnikowi ruchu polecenie jazdy za pojazdem policyjnym.

W przypadku wydania przez funkcjonariusza sygnału do zatrzymania pojazdu kierujący jest obowiązany: zatrzymać pojazd oraz trzymać ręce na kierownicy i nie wysiadać z pojazdu, chyba że zażąda tego kontrolujący. Na polecenie kontrolującego kierowca powinien: wyłączyć silnik, włączyć światła awaryjne. Kierujący pojazdem lub pasażer pojazdu mogą wysiadać z kontrolowanego pojazdu wyłącznie za zezwoleniem kontrolującego.

Policjant, po zatrzymaniu pojazdu, podaje kierującemu stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania, a ponadto:

• policjant umundurowany okazuje legitymację służbową na żądanie kontrolowanego uczestnika    ruchu,

• policjant nieumundurowany okazuje legitymację służbową bez wezwania.

Funkcjonariusz może pominąć tę procedurę w przypadkach, gdy:

• pojazd został zatrzymany w wyniku pościgu,

• zatrzymuje pojazd, co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że pochodzi z przestępstwa,

• jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w aucie znajdują się osoby, które popełniły przestępstwo.

W tych przypadkach policjant nakazuje kierującemu pojazdem lub pasażerowi opuścić pojazd, stanąć w rozkroku i oprzeć ręce na dachu (boku) pojazdu lub położyć się na pasie drogowym twarzą do ziemi.

Do pojazdu policyjnego uczestnik ruchu może być wpuszczony tylko w razie konieczności:

• udzielenia mu pomocy medycznej,

• doprowadzenia go do jednostki policji, izby wytrzeźwień lub placówki służby zdrowia,

• poddania go badaniu na zawartość alkoholu w organizmie lub środka działającego podobnie do alkoholu, jeśli wykonanie tej czynności w innych warunkach byłoby niemożliwe lub mogłoby zakłócić porządek,

• okazania przebiegu zarejestrowanego wykroczenia,

• przeprowadzenia czynności procesowych.

Policjant zatrzymując dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdami, wydaje pokwitowania.

                                                            Uwaga  !!!     

Jeśli masz podejrzenia, że osoba zatrzymująca cię do kontroli nie jest policjantem, lecz kimś przebranym za policjanta, to w takiej sytuacji należy kontynuować jazdę do najbliższej jednostki Policji albo do miejsca, gdzie można spotkać inne osoby (stacja paliw, przydrożny bar, zajazd itp.) i zadzwonić pod numer alarmowy Policji 997 lub 112.


 

              



 

                        



Informację wytworzył(a): KPP Żuromin
Informację dodał(a): Piotr Krawczyk
Ostatnia modyfikacja: 2012-12-05 11:07:41


drukuj wersja do druku



System wykonany przez firmę Javatech